DSC01656OMSCHRIJVING

De ‘Grimes Lights’ zijn de kleine zwarte spotjes met rood ‘achterwerk’ in het midden van de sidewalls. Men vindt er ééntje in de linkse sidewall en ééntje in de rechts sidewall.

Ze dienen als hulpverlichting om hier en daar wat bij te lichten. Deze ‘Grimes Lights ‘ zijn ook afneembaar. Het kleine rode drukknopje is om de lamp aan of uit te doen; de knop moet je ingedrukt houden om de lamp te laten schijnen. Loslaten betekent dat de lamp uitgaat.

De rode schijf (waaruit het knopje steekt) is een draaischijf en in feite een dimmer. Van 0 tot 100%.

De voorkant van de lamp heeft ook een draaimechaniek. Daarmee breng je een doorzichtig rood busje in positie (in de reflector van de lamp) waardoor de lamp een roodkleurig licht gaat verspreiden. Handig in een verduisterde cockpit.

De naam ‘Grimes’ komt van de Amerikaan Warren G. Grimes. De vader van de ‘Aircraft Lighting Industry’. Hierbij denken we aan de bekende rode, groene en witte navigatielichten die te vinden zijn op de vleugeltips en de staart … Om er maar een paar te noemen.

Ik heb deze ‘Grimes Lights’ gebouwd naar het principe van mijn ‘Map Lights’ die te vinden zijn links en rechts van de ‘Forward Overhead’. Deze ‘Grimes Lights’ zijn dus niet uitgerust met alle toeters en bellen zoals bij de echte versie. Ze werken als gewone spotjes en zijn controleerbaar via één van de knoppen op het ‘Map Light Panel’ dat te vinden is van voor op de sidewall tafel.

image7

De echte versie

 

 

ONDERDELEN

Een ‘Grimes’-spotje is samengesteld uit volgende onderdelen :

  • De dop aan de voorzijde is gemaakt van een plastic dop van een melkfles.
    Afmetingen : Diameter 45 mm – Breedte rand : 16 mm.
    DSC01658DSC00409DSC00408
  • Rond plastic plaatje als imitatie melkglas voor in de dop aan de voorzijde (uitgesneden uit het deksel van een plastic doos waarin roomijs zat).
    Afmetingen : 30 mm.
    DSC00499
  • Het middelste gedeelte of centrale behuizing is een pvc verbindingsmof van een keukenafvoerbuis of tuinsproeisysteem.
    Afmetingen : Lengte : 45 mm – Diameter binnenzijde : 40 mm – Diameter buitenzijde : 47 mm.
    DSC01607

  • De rode dop aan de achterzijde komt van een dop van een Aquarius frisdrankflesje. Het bovenste smallere gedeelte is afgezaagd.
    Afmetingen : Diameter : 40 mm – Breedte rand : 12 mm.
    DSC00505
  • Rond afdekplaatje achterste dop. Deze heb ik laten maken bij een plaatselijke graveerder.
    Afmetingen : Diameter : 30 mm.
    DSC00494
  • Het kleine ronde mini-dopje op het rode gedeelte is het afgezaagd rond gedeelte van een stopje dat men in de binnenkant van een kast steekt om er de leggers op te leggen.
    Afmetingen : Diameter : 7 mm – Lengte : 7 mm.
    DSC01662
  • De zwarte decal op de rode achterzijde is gegraveerd door een plaatselijke graveerder.
    Afmetingen : Diameter : 30 mm.
    DSC01641
  • De gekrulde kabel komt uit de Gamma en is een verlengkabel om te gebruiken in een auto.
    Afmetingen :– Lengte : 45 cm – Lengte uitgerekt : 3 m.
    DSC00554

  • Het statiefje onderaan het spotje is een draaibaar balhoofd voor een camerastatief. Hiermee kan men het spotje in alle richtingen draaien.
    Dit draaibaar balhoofd heb ik gevonden bij Dealextreme.com – Artikelnr : 146322
    Afmetingen : Lengte inclusief schroefdraad : 57 mm – Breedte dikste gedeelte : 25 mm.
    DSC00518
  • In de binnenkant van de centrale behuizing of mof zit een lamphouder met borgring waarin een ledlampje komt. Deze lamphouder heb ik gekocht bij een plaatselijke electrozaak.
    DSC01631
  • In de lamphouder zit een ledlampje dat dimbaar is (type MR11-12 SMD 12-24V 2,4W) – Ledlampendirect.nl.
    Artikelnr : 50040800.
    DSC01629
  • Een kleine lusterklem of kroonsteentje.
    DSC01657
  • De decal op de romp van het lampje is een zelfgemaakte sticker.
    Afmetingen LxB = 33 mm x 41 mm.
    DSC00506
  • Bevestigingsplaatje. Dit bevestigingsplaatje is voorzien van 3 gaatjes. Het middelste gaatje is 6 mm en dient voor de bevestiging van het draaibaar balhoofd.
    De 2 andere gaatjes zijn voor boutjes van 4 mm. 
    Afmetingen : LxB = 60 mm x 18 mm
    DSC01661

De volledige lengte van de ‘Grimes Light’ bedraagt 72 mm.

 

SCHILDERWERKEN

De dop aan de voorzijde, middenstuk en achterste gedeelte heb ik eerst voorzien van een primer.

Vervolgens is de dop van het voorste gedeelte en het middenstuk geschilderd in een matte-zwarte kleur. De dop van de voorzijde moet ook aan de binnenzijde geschilderd worden (mag geen licht doorlaten!).

DSC00499 DSC01607

Het achterste gedeelte is in een diep rode geschilderd ( Modelbouw Revell nr 34).
DSC00494 DSC00523
Opm. De primer en de zwarte kleur is aangebracht met een spuitbus. Dit geeft een mooi glad resultaat.

De rode kleur is aangebracht met een borsteltje.

 

SAMENSTELLING

  • De verbindingsmof van de centrale behuizing is al op de juiste maat en moet niet meer aangepast worden. Aan de onderzijde van de mof wordt er een gaatje geboord op een afstand van 20 mm van de voorste rand van de mof.
    DSC01607
    Nadien wordt er in dit gaatje een draad getapt van 6 mm om het lampstatiefje met schroefdraad in te bevestigingen.
    Vervolgens wordt er nog een gaatje geboord net achter het gaatje van het statiefje en dit op een 11 mm van de achterste rand van de mof. Dit om de gekrulde kabel naar de binnenzijde van de mof te brengen.
  • In de dop aan de voorzijde heb ik in het midden een ronde opening laten draaien met een diameter van 35 mm. Ook de uitstekende plastic schroefdraad aan de binnenzijde van de dop moet met een stanleymes worden verwijderd. Dit om de rand van de lamphouder gemakkelijker in de dop te laten passen.
    DSC00499
  • Het rond plastiek plaatje (imitatie melkglas) heb ik met een paar druppels lijm in de binnenzijde op de rand van de voorste dop gelijmd.
    DSC00671
  • Vervolgens wordt het ledlampje bevestigd in de lamphouder met de borgring. Nadien kan je de eerste bedrading aansluiten. Bij de aankoop van de lamphouder zit er al een connector met bedrading (15 cm) bij. Je kan de draden inkorten zodat ze gemakkelijker in de mof weg te werken zijn.
    DSC01633
  • De metalen haken met veer van de lamphouder worden uit de metalen houder genomen en gedraaid op hun as zodat de weerhaken bij het dichtknijpen naar binnen wijzen. Anders steken de weerhaken naar buiten en dus ook buiten het spotje en dat is niet de bedoeling.
  • De lamphouder met ledlampje wordt nu in de mof geschoven.
    Aan de binnenzijde van de mof bevindt zich rand waar je eerst overheen moet.
    Aan de achterzijde van de mof komen nu de weerhaken tevoorschijn. Deze weerhaken worden vervolgens meer naar binnen geplooid zodat ze gelijk komen met de rand van de mof. Anders komen de weerhaken teveel uit de mof zodat de achterste dop moeilijk in de mof kan aangebracht worden.
    DSC01635DSC01610
  • De lamphouder met ledlampje zit goed indien de voorste rand van de lamphouder tegen de voorste rand van de mof komt.
    DSC01609
  • Nu wordt de gekrulde draad ingebracht via het geboorde gat en verbonden met het kabeltje van de lamp. Dit gebeurt met een lusterklem (B) of kroonsteentje (NL). Dit klemmetje kan men best halveren zodat beide helften gemakkelijker weg te werken zijn in de mof. Ook de kabels kan men inkorten.
    DSC01636 DSC01637 DSC01638
  • Het mini-statiefje of draaibaar balhoofd kan nu op de mof gedraaid worden. Het is voldoende dat de schroefdraad net uit de binnenkant van de mof komt.
    DSC01608
  • Dan is het de beurt om de dop of het kapje met het melkglas op de voorzijde van het spotje te plaatsen. De dop past juist over de kraag van de lamphouder en wordt bevestigd met een 4-tal ‘laspunten’ met secondelijm. Dit om het mogelijk te maken de dop eventueel nog te kunnen verwijderen …
    DSC01645DSC01646
  • De rode afsluitdop wordt nog voorzien van de zwarte ronde decal. Eerst wordt voorzichtig een gaatje (8 mm) geboord in de decal om het kleine rode uitsteksel erdoor te steken. De decal moet juist passen met de ronde cirkel bovenzijde rode dop. De decal wordt vervolgens met secondelijm op de dop gelijmd.
    DSC01639
  • De rode afsluitdop aan de achterzijde wordt bevestigd door deze in de verbindingsmof te schuiven. De rode dop wordt in de mof geschoven zover dat deze goed vast zit waarbij 7 à 8 mm van het geribbeld gedeelte nog zou moeten uitsteken.
    DSC01614DSC01642DSC01651
  • Als laatste onderdeel wordt de sticker aangebracht. Als de sticker is gemaakt met stickerpapier is de achterkant normaal voorzien van een gelijmde zijde. Anders kan men dunne dubbelzijdige plakband gebruiken.Verder heb ik de sticker afgewerkt met een paar kleine stoffeernageltjes met ronde kop.
    DSC01647DSC01648DSC00506DSC01654DSC01655DSC01656

 

BEVESTIGING

De bevestiging van de ‘Grimes Light’ tegen de sidewall gebeurt met een bout van 6 mm. Deze bout gaat via de achterzijde van de sidewall dwars door de sidewall heen binnenzijde cockpit.

De lengte van deze bout hangt af van de dikte van het materiaal waarmee de sidewall is gemaakt.

Aan de binnenzijde van de sidewall heb ik nog een extra bevestigingsplaatje voorzien met een opening voor de 6 mm-bout met erboven en eronder een gaatje voor een 4 mm-bout. Dit om het wat realistischer te laten lijken.

Ik heb opgemerkt dat de schroefdraad van de bout niet volledig overeenkomt met de schroefdraad van het balhoofd waarbij de bout niet volledig in het balhoofd kan gedraaid worden. Maar een paar omwentelingen is voldoende om het spotje te fixeren …

 

TEST

Men kan opmerken dat het spotje volledig is gesloten. Het ledlampje geeft geen overdreven hitte weer. Dit is te verwaarlozen.

Als test heb ik het spotje 2 uur lang laten branden. Na deze 2 uur waren er geen oververhittingsverschijnselen waar te nemen. Enkel het kapje aan de voorzijde en de voorzijde van de mof worden een beetje warm.

DSC01621 DSC01622 DSC01626

Om toch de nodige verluchtiging te geven kan men desnoods aan de onderzijde van het spotje wat verluchtingsgaatjes boren.

Bij de bouw van de ‘Map Lights’ (links en rechts van de Fwd OVH) heb ik eens een test gedaan met een halogeenlampje. Geen goed idee! Heel de behuizing begon na een tijdje kneedbaar te worden en te smelten …