Overschakeling naar P3Dv5.xx
- september 1st, 2021
- Posted in Uncategorized
- Write comment
Ik ben ondertussen al een tijdje overgeschakeld naar P3Dv5.xx. Dit ging helaas niet zonder slag of stoot …
De update nadien met enkel door de Client te vervangen verliep niet vlot. De framerates daalde hierbij spectaculair.
Ik was genoodzaakt een volledige ‘clean install van P3Dv5.xx’ uit te voeren waarna alles terug normaal bleek te zijn. Dacht ik toch …
De framerate was toen terug normaal, zelfs stukken verbeterd met een hogere framerate dat ik gewend was.
Dit door verbeterde video-instellingen (beter gebruik van het videogeheugen) in P3Dv5.xx waarbij de videokaart voluit kan gaan …
En dat schept een nieuw probleem > Windows geeft regelmatig een waarschuwing met ‘dxgi_error_device_removed/hung’. Dit als gevolg met het vastlopen/afsluiten van P3Dv5.xx.
De oorzaak ligt bij Windows. Om te voorkomen dat de rendering of GPU-berekening het systeem blokkeert, schakelt het Windows-besturingssysteem (TDR checker) de GPU-driver uit wanneer een rendering langer dan een paar seconden duurt. Wanneer het stuurprogramma wordt afgezet of wordt geblokkeerd, crasht de toepassing (P3D) die het gebruikt automatisch.
De doelstelling is dan de ‘TDR checker’, die de videohardware monitort, anders in te stellen of te beïnvloeden …
Als oplossing heb ik een key in het register aangepast. Nadien heb ik geen videoproblemen meer ondervonden (de gepubliceerde P3Dv5.2 hotfix 1 gaf hiervoor geen verbetering).
Conclusie: P3Dv4.xx was stabieler dan de huidige versie P3Dv5.xx.
Ook verschillende addons zijn niet volledig compatibel met P3Dv5.xx zoals GSX, EFC737 en verschillende sceneries.
Met deze vernieuwde versie ondervind ik wel dat de textures verbeterd zijn. Mooier en realistischer om te vliegen. En een verhoogde framerate …
No comments yet.