Front ceiling
De ‘ceiling’ of plafond van de cockpit is onderverdeeld in 3 delen :
- Voorzijde (front ceiling) met inklapbare handgrepen;
- Eyebrow windows met map lights;
- Achterzijde (rear ceiling) met decals.
FRONT CEILING
Omschrijving
Dit is het plafondgedeelte tussen het ’windshield’ (voorste ramen) en de ‘forward overhead’.
Deze voorzijde is samengesteld uit 2 mdf-panelen van 12 mm dikte (Capt en F/O). Na het bestuderen van verschillende foto’s op Airliners.net heb ik deze mdf-panelen in het midden (links en rechts van het kompas) voorzien van de nodige details die te vinden zijn bij de ‘real thing’ (more or less).
Deze details – links en rechts van het kompas – heb ik moeten aanpassen aan mijn ‘eyebrow windows’ die ik nadien wil installeren.
Deze ‘eyebrow windows’ komen uit een echte B737-300 en verschillen van model en grootte dan die van het -800 type. Dus deze details zijn een mengeling geworden tussen het -300 en -800 type.
Ik heb eerst van de ‘front ceiling’ een paar proefvormen gemaakt uit karton om te zien of de afmetingen en contouren een beetje kloppen. Andere homecockpit-setups hebben elk hun eigen afmetingen daarom is het ook niet interessant de nodige afmetingen te vermelden van de ‘ceiling’, alhoewel ik ze er toch heb bijgevoegd. Of ze kloppen met andere setups is dus twijfelachtig. Het concept en vorm spreekt trouwens voor zichzelf. Het is het idee dat telt …
De ‘front ceiling’ wordt ook voorzien van de nodige inklapbare handgrepen. Deze handgrepen worden bevestigd aan beugels die gedeeltelijk verzinken in de mdf-panelen van de ‘front ceiling’. Daarvoor heb ik op de juiste plaats twee rechthoekige openingen gezaagd in de mdf-panelen.
Schilderwerken
De mdf-panelen heb ik op de gezaagde kanten bewerkt met poriënvuller om een meer gladder resultaat te krijgen van de randen (tip Martin van Liempt).
Links en rechts heb ik ook houtplamuur gebruikt om van een hoek een vloeiende bocht te maken.
Nadat de poriënvuller en plamuur goed is uitgedroogd, heb ik alles lichtjes opgeschuurd en voorzien van 2 lagen primer.
Nadien heb ik alles afgelakt met 2 lagen lak in Boeinggrijs (ACC R06.06.30). De verschillende primer en laklagen zijn aangebracht met een spuitbus om een nog gladder resultaat te krijgen.
Hierbij is het belangrijk de verf niet te dik te spuiten maar in verschillende dunne lagen te werken. Anders bestaat het risico dat de verf begint te ‘lopen’ met het resultaat druppelvorming.
Ook is het aan te raden zoveel mogelijk stofvrij te schilderen (spuiten) wat niet altijd gemakkelijk is. Het is ook verstandig gebruik te maken van spuitbussen van een goede kwaliteit.
Men kan in een verfwinkel spuitbussen laten vullen met verf maar ik heb ondervonden dat die snel leeg zijn en ook na een korte onderbreking met spuiten dat het risico bestaat om nadien druppelspatten te krijgen op het lakwerk (verschrikkelijk vervelend is dit). Dit kan o.a. liggen aan een verstopte spuitkop of een foutje in de verfkwaliteit. Het is dus een beetje uitkijken …
Bevestiging
De twee mdf-panelen rusten op de bovenzijden van de window frames en zijn vastgeschroefd op de frames met 4mm boutjes.
Achter het kompas wordt elk mdf-paneel aan de bovenzijde met een beugel ook nog eens bevestigd tegen de middelste draagbalk van het metalen cockpitframe.
De inbouw-details die te vinden zijn links en rechts van het kompas zijn in lagen boven op beide mdf-panelen gelijmd. Eerst het op maat gezaagde mdf-blokje met de trapeziumvorm en nadien daarop het gedeelte met het rechtopstaand rechthoekig latje.
De ‘Eyebrow Windows’ rusten op de bovenzijde van de mdf-panelen van de ‘front ceiling’ en worden op deze panelen bevestigd met bouten.
Daarom heb ik al op voorhand alles uitgepast en uitgemeten en de mdf-panelen van de ‘front ceiling’ voorzien van de nodige gaten waarin de bouten moeten komen voor de bevestiging van de‘Eyebrow Windows’. Deze gaten plus nog een paar andere ‘fantasie’-gaten heb ik wat meer uitgeboord zoals ze lijken op die van de echte exemplaren.
Inklapbare handgrepen
Links en rechts aan de voorste ramen (windshield) bevinden zich inklapbare handgrepen (pilot grab handle).
Deze handgrepen gebruiken de piloten om in en uit hun cockpitstoel te klimmen. Door de beperkte plaats vooraan in de cockpit is het soms moeilijk zonder verlies van evenwicht in een zittende positie te geraken. Wanneer deze handgrepen niet worden gebruikt zijn deze ingeklapt.
Deze inklapbare handgrepen heb ik gevonden bij Conrad.be . Ze worden verkocht onder de naam van ‘meterhandgreep’ en zijn verkrijgbaar in 2 types : 100 mm en 120 mm.
Zoals hieronder op de foto (in Inch), bij een opmeting in een echte B737, is 100 mm de juiste afmeting.
Ook de details van de Conrad-handgrepen komen verrassend overeen met de echte exemplaren (zie hieronder een paar foto’s van de echte inklapbare handgrepen – Foto’s via Carlos Hermida).
Alleen zijn die van Conrad in verchroomd hoogglansstaal en de handgreep is voorzien van een zwarte kunststofbekleding. Deze inklapbare handgrepen hebben een veervergrendeling in beide eindstanden en worden geleverd met moeren en onderlegringen.
Om deze inklapbare handgrepen te bevestigen heb ik beugels gemaakt uit een aluminium U-profiel van 20 mm.
Ook weer heb ik hier zoveel mogelijk de beugels nagebootst die te vinden zijn in de echte. Enkel de bevestigingszijde om tegen de bovenzijde van het mdf-paneel te bevestigen is volledig horizontaal.
Bij de echte beugel staat deze zijde meer schuins-rechtop om dan bevestigd te worden achter het windowframe. Met wat zaag- en vijlwerk zijn de beugels gemakkelijk na te maken.
Deze beugels heb ik laten verzinken en ingebouwd in de mdf-panelen van de ‘front ceiling’. Ik heb dus een rechthoekige opening gezaagd in het mdf-paneel overeenkomstig de afmetingen van de beugel.
Gemakshalve en ook om het windowframe niet veel te beschadigen heb ik deze openingen gemaakt net achter de rand van het windowframe.
Vervolgens heb ik een houten blokje gelijmd bovenop deze opening. De beugel wordt dan in de opening tegen het houten blokje geschroefd. De beugel met handgreep komt dan op een afstand van 16 cm van de hoek van het voorste raam en zijraam te zitten.
Ik heb een paar foto’s kunnen vinden op een forum waar ze dit hebben kunnen opmeten in een echte B737 (zie foto’s).
Een klein gedeelte van de beugel is dan nog zichtbaar en valt dus minder op. De kunststofbekleding heb ik eraf gedaan en de hele handgreep voorzien van een zwart kleurtje.
De beugels heb ik Boeing-grijs geschilderd.