OMSCHRIJVING

De ‘Foot Air/Windshield Air’ – schakelaars staan rechts (Capt) en links (FO) van de ‘airco vents’ op de Lower Panels.

Wanneer beide schakelaars uitgetrokken zijn (Pull) wordt er bij de ‘Foot Air’ lucht van de airco geblazen vanachter de ‘rudder pedals’ naar de benen/voeten van de Capt/FO.

Bij de ‘Windshield Air’ wordt er lucht van de airco geblazen over het linkse (Capt) of rechtse (FO) voorraam (windshield) om het aandampen tegen te gaan.

De echte versie

De echte versie

 

SAMENSTELLING

  • Pull/Push schakelaars;
  • Decals;
  • Houten blokje (schuin verhoogje);
  • Aluminium plaatje.

 

Push/Pull schakelaars
Deze schakelaars heb ik gekocht bij Conrad.be (Tip van Carlos Hermida en Michael (Prosim-Polarisfly).
Twee stuks voor de Capt-Lower Panel en twee stuks voor de FO-Lower Panel.

Benaming : SCI A3-5CC-SQ Auto trekschakelaar 12V/DC 10A 1x uit/aan vergrendeld 1 stuks.
Bestelnr : 701175-62

schakelaar


Decals
De decals of stickers – FOOT AIR en WINDSHIELD AIR – heb ik laten maken bij mijn plaatselijke graveerder.

De cirkel van de stickers heeft een diameter van 17 mm.

Houten blokje
Het houten blokje of schuin verhoogje heb ik gemaakt uit mdf-hout van 6 mm dikte. De zijkanten heb ik tegen elkaar gelijmd en de openingen links en rechts heb ik dichtgemaakt met stukjes mdf.
Afmetingen van dit blokje zijn te vinden in de afbeeldingen hieronder.
!!! Deze afmetingen zijn op zicht en volgens vergelijking met afbeeldingen van het echte exemplaar. Het zijn dus niet de juiste afmetingen van de echte versie!

Het blokje wordt voorzien van 2 gaatjes waardoor de schakelaars moeten komen.
Vervolgens heb ik het geheel bewerkt met houtplamuur en alles geschuurd zodat de hoeken mooi zijn afgerond.
Nadien is alles overschilderd met poriënvuller om alle gaatjes en spleetjes te dichten. Na het aanbrengen van de poriënvuller wordt het blokje nog eens lichtjes opgeschuurd.

Deze poriënvuller kan men kopen in handelszaken voor de modelbouwhobby. De poriënvuller heeft de eigenschappen snel te drogen, kleine openingen te dichten en een oppervlak glad te maken. Het goedje heeft wel een sterke en ongezonde geur en bij gebruik is ventilatie noodzakelijk.

Aluminiumplaatje
Het aluminiumplaatje is 1 mm dik.
!!! De afmetingen zijn op zicht en volgens vergelijking met afbeeldingen van het echte exemplaar. Het zijn dus niet de juiste afmetingen van de echte versie!.
Ook de Lower Panels van elke homecockpit zal ook wel wat verschillen waardoor de afmetingen van het aluminiumplaatje ook kunnen variëren.

Het zaagwerk heb ik uitgevoerd met een standaard ijzerzaag en een figuurzaag voor de opening in het midden.

MONTAGE

Eerst wordt er in het metalen plaatje (back plate) van het Lower Panel, waarop de ‘airco vent’ is bevestigd, een rechthoekige opening gezaagd waarbij de afmetingen overeenkomen met de opening van het aluplaatje dat we hebben gemaakt.
Ook in de houten basisplaat (mdf) van mijn Lower Panels heb ik nog eens dezelfde opening gemaakt om de schakelaars te laten verzinken door de Lower Panels heen.

Het afgewerkt houten blokje met schakelaars wordt op het aluplaatje afgepast om te zien of alles juist op zijn plaats zit. Met potlood kan je de aflijningen markeren. Daarna wordt het blokje binnen de markeringen vastgelijmd. Ik heb hiervoor secondelijm gebruikt. Secondelijm op hout en aluminium geven een goede verbinding.

Vervolgens worden de omtrekken of zijdes geplamuurd met polyesterplamuur. Dit geeft weer een extra verbinding of bevestiging tussen blokje en aluplaatje.
Na een droogtijd van 24 Hr wordt alles geschuurd tot het gewenste resultaat d.w.z. de verschillende zijdes zijn mooi dicht en afgerond en evenredig in afmetingen.
De laatste schuurbeurt gebeurt met dun schuurpapier (korel 380-400).

Na het aanbrengen van de eerste primerlaag kan men duidelijk zien of alle oneffenheden, spleetjes en gaatjes weggewerkt zijn. Desnoods kan men hier en daar nog wat plamuur aanbrengen voor een optimale verbetering (+schuren).
De primer wordt nadien lichtjes geschuurd en overschilderd met de laklaag (Boeinggrijs). Dit verfwerk (primer en lak) is uitgevoerd met een spuitbus.

Het bevestigen van het ‘aluplaatje met blokje’ op het paneel van het Lower Panel heb ik gedaan met dubbelzijdige plakband. Dit is plakband die ik ooit in de Aldi heb gehaald en heeft de eigenschappen zeer goed te kleven en men kan deze ook gemakkelijk verwijderen. Het is in de loop der jaren een waardevol hulpje geweest bij de bouw van deze homecockpit.

Onder het aluplaatje is er ruimschoots plaats om voldoende plakband aan te brengen.

VENTILATIE

In de toekomst zal er aan de ‘Foot Air’ – schakelaar een ventilator worden aangesloten. Deze zal achter de ‘rudder pedals’ worden bevestigd, achterzijde MIP-stand.
De ventilator zal zorgen voor de nodige koeling aan de voorzijde (Lower Panels) van de cockpit.

De ‘Windshield Air’ – schakelaar zal worden aangesloten aan een andere ventilator die voor de nodige ventilatie zal zorgen via de ventilatieroosters links en rechts in de sidewalls.