Standby magnetic compass
Het ‘Wet Compass’ of officiëel het ‘Standby Magnetic Compass’ bevindt zich achter de forward overhead en boven de rand van de glareshield.
Dit kompas dient als backup en X-check voor de informatie die te vinden is in de glass displays.
Dit instrument is voor de flightsimmer niet echt noodzakelijk en dient meer als een vervollediging van het ‘interieur’ van een home cockpit.
MOGELIJKHEDEN
Om mijn homecockpit te voorzien van een kompas had ik keuze uit een aantal mogelijkheden :
- Een kompasbehuizing (shell) maken met een ingebouwde schaalverdeling en naald met backlightverlichting. Deze optie ziet er op het eerste zicht realistisch uit en zeer goedkoop maar met een kompas dat niet functioneert.
- Een kompasbehuizing (shell) maken met een ingebouwde mini-monitor en bijhorende videokaart. Zoals de eerste mogelijkheid ziet deze optie er ook realistisch uit en zeer goedkoop en dat met een kompas dat wel functioneert.
- Een kompasbehuizing maken met een ingebouwde schaalverdeling met naald, steppermotor, controllerkaart voor de steppermotor en bijhorende sensors. Dit concept is erg realistisch maar complex om te bouwen. Iets voor de elektronica-knutselaars onder ons…
- Een echt kompas op de kop tikken op eBay en ombouwen zodat dit kan werken met FS en ProSim. Deze optie is heel realistisch maar komt veel duurder uit en je moet het instrument aan de praat krijgen …
- Een ‘kant en klaar’ ‘wet compass’ kopen bij Flight Illusion. Deze mogelijkheid zal waarschijnlijk de gemakkelijkste oplossing zijn maar wel de duurste. Die 500 Euro kan ik nu wel gebruiken voor belangrijkere dingen in de cockpit.
.
Ik heb gekozen voor de tweede oplossing namelijk het gebruik van een mini-monitor. Dit naar een idee van ‘NAX’ ( ProSim forum). ‘NAX’ heeft zelf wel gekozen voor de optie met de steppermotor en sensors. Kwestie van keuzes maken …
De optie met de mini-monitor : Eerst wordt een een kompasbehuizing (shell) gemaakt van aluminium en in deze behuizing een monitor geplaatst + bijhorende video controller kaart .
Het is dan de bedoeling het ProSim-kompas te projecteren (slepen) in de monitordisplay.
Prijskaartje : alles meegerekend tussen de 30 en 50 Euro.
Na het grondig bestuderen van foto’s op Airliners.net en een aantal foto’s van Martin van Liempt kon ik beginnen aan de samenstelling.
Tijdens mijn research heb ik gezien dat er 2 types van kompas gebruikt worden. Dit met een verschillende frontopbouw en bijhorende kompasschaalverdeling.
Ik ben verder gegaan met het type dat overeenkomt met de ProSim Display (Frontafbeelding en schaalverdeling).
SAMENSTELLING KOMPAS
- Aluminium onderdelen;
- Cirkelvormig en vierkant voorplaatje in kunststof;
- Boutjes om te bevestigen in de voorplaatjes;
- Monitordisplay met videokaart en kabels;
- Schakelaar;
- Decal;
- Bouten en moeren om het kompas te bevestigen aan de beugel.
Aluminium onderdelen
Ik heb de behuizing gemaakt uit aluminium van 2 mm dikte. Deze aluminium onderdelen waren nog restjes van de vloer van mijn cockpit die ik nog had liggen. Die komen nu nog goed van pas.
De ‘compass shell’ is opgebouwd uit 4 delen :
- De body met de voor- en de 2 zijkanten;
- Een afdichtplaatje voor de achterzijde;
- Het schuine gedeelte voor de bevestiging van een schakelaar dat zich boven het kompas bevindt.
- Een bevestigingsbeugel om het kompas te bevestigen aan het cockpitframe.
Eerst heb ik alles uitgemeten en uitgetekend op aluminium. Vervolgens eerst de opening in het midden uitgezaagd (de opening is een paar mm groter dan het LCD-scherm) met een figuurzaag en dan de rest van de aluminium onderdelen. Het plooiwerk is gebeurd tussen een paar dikke mdf-panelen.
Bij het plooien moet wel rekening gehouden worden dat de ‘plooibocht in het aluminium’ ook telkens ruimte (mm’s) inneemt ! Hierdoor kan alles breder worden …
De hoeken en bramen heb ik afgewerkt met een metaalvijl.
Kunststof voorplaatjes
Op de voorzijde heb ik eerst een vierkant plaatje gelijmd en nadien een circelvormig plaatje met dezelfde opening er bovenop. Beide plaatjes zijn gemaakt uit plastiek of kunststof. Deze plaatjes + openingen heb ik laten maken bij een plaatselijke graveerder die in het verleden ook mijn MIP-decals heeft gemaakt.
Op deze plaatjes heb ik vervolgens gaatjes geboord waarin ik afgezaagde kopjes van de boutjes heb gelijmd.
LCD –monitor en video controller kaart
Het schermpje dat ik voor het kompas gebruik is een klein 2,5” digitale kleuren LCD die je kan vinden in auto’s. Ik heb het gekocht op eBay voor een paar Euro.
Technische gegevens :
- TFT Dispaly mode: 320X240;
- Format:PAL or NTSC(Auto change);
- Power supple:DC8~12V;
- Power consumption:<5W;
- Auto save power function;
- Response time:25ms;
- 1 video input;
- Dimensions: Length:85mm – Height:58mm(Without stand ),70mm(total height with stand);
- Thickness:20mm(H);
- Operating temperature:-10-+50;
- Storage temperature:-20-+60;
Schakelaar en Decal
Als schakelaar heb ik gewoon een standaard schakelaar gekocht. Deze is aangesloten als ON/OFF.
De decal met tekst heb ik zoals mijn MIP-decals laten graveren. Op de achtzijde zit dubbelzijdige klevende tape.
De afmetingen van de decal zijn : 45 mm (B) x 35 mm (H).
AFMETINGEN COMPASS SHELL
Deze afmetingen zijn persoonlijke afmetingen die +- overeenkomen met afmetingen van andere cockpitbouwers (oa. Martin Van Liempt – Eindhoven).
Afmetingen van het echte instrument liggen in de buurt van +- 70 mm à 80 mm als breedte voorzijde en +- 70 mm voor de hoogte. Juiste afmetingen zijn mij niet bekend.
Dit kompas is misschien wat breder dan het echte exemplaar vermits ik voldoende ruimte (breedte) nodig heb voor de inbouw van de video controller kaart.
- Volledige breedte kompasframe (Body) : 220 mm;
- Voorzijde : 80 mm (B voorzijde) x 70 mm (H voorzijde);
- Zijkant : 70 mm (L of diepte) x 70 mm (H vooraan) en 50 mm (H achteraan), schuine lijn onderkant begint vanaf 15 mm;
- Afdekplaatje achterzijde : 78 mm (B) x 43 mm (H), omgeplooid gedeelte aan beide zijden : 2x 15 mm;
- Schuin plaatje bovenzijde voor bevestiging schakelaar : 40 mm (H), omgeplooid gedeelte bovenkant 16 mm, omgeplooid gedeelte onderhand voor bevestiging aan de ‘body’ : 14 mm;
- Vierkant voorplaatje : 65 mm (B) x 65 mm (H), uiterste afmetingen opening : 47 mm (B) x 30 mm (H);
- Cirkelvormig voorplaatje : Diameter 58 mm, uiterste afmetingen opening : 47 mm (B) x 30 mm (H);
- Bevestigingsbeugel : 83 mm (B) x 98 mm (H) x 34 mm.
ASSEMBLAGE ALU ONDERDELEN
Alles is vrij simpel en gemakkelijk uit te voeren. Eerst wordt het schuine alu bovenplaatje gelijmd tegen de binnenkant van de ‘body’. Hiervoor heb ik Tec7 gebruikt.
Dan wordt het circkelvormig voorplaatje in het midden op de voorzijde van het vierkanten plaatje geplakt met secondelijm (of lijm naar keuze). Hierbij moet wel worden gelet dat beide openingen in het midden juist overeenkomen.
In deze voorplaatjes worden dan gaatjes geboord voor de bevestiging van de boutkopjes (kopjes afgezaagd van de boutjes). De grootte van de kopjes is naar eigen keuze. Deze boutkopjes worden bevestigd met lijm in de geboorde gaatjes. Deze boutkopjes hebben geen bevestigingfunctie en dienen enkel als ‘decoratie’.
Het geheel van de gelijmde voorplaatjes wordt vervolgens in het midden op de voorzijde van de ‘body’ gelijmd.
Het afsluitplaatje voor de achterzijde wordt bevestigd met boutjes en bijhorende moeren.
De alu beugel, die voor de bevestiging dient van het kompas in de cockpit, wordt in een schuine hoek vastgeschroefd (zelfde type boutjes en moeren) tegen de beide zijden van de ‘compass shell’ (body). De bevestiging van de beugel in de cockpit hangt af van individuele mogelijkheden van de gebouwde cockpit of een cockpitframe.
De 3 onderdelen (body, schuin bovenstuk en afsluitplaatje achterzijde) kunnen nu klaar gemaakt voor het schilderen.
De aluminium wordt eerst geschuurd met fijn schuurpapier (geschikt voor metaal). Ook de randen worden geschuurd om ze fijn en glad te maken.
Na het stofvrij maken met wasbenzine worden alles in de primer gezet. Na voldoende (48 Hr) droogtijd kan alles geschilderd worden met lak (RAL7011 of ACC R6.06.30). Om alles goed te dekken zijn misschien 2 lakbeurten nodig.
De grond- en laklagen heb ik gedaan met een spuitbus. Dit geeft nog een fijner en gladder resultaat.
INBOUWEN VAN HET LCD-SCHERM MET CONTROLLER KAART
Eerst heb ik de monitorbehuizing (shell) verwijderd vermits deze teveel plaats inneemt in het kompas. Nadat ik deze monitorbehuizing verwijderd heb komt het schermpje ook dichter tegen de ‘body’ zitten.
De opening aan de voorkant van de aluminium ‘body’ heb ik een paar mm groter gemaakt dan de afmetingen van het LCD-schermpje. Hierdoor komt het schermpje in de opening van de aluminium ‘body’ te zitten.
Ook komt dan het LCD-schermpje volledig tegen het vierkanten kunststof voorplaatje te zitten en is de kijkdiepte naar het schermpje maar gering.
Eerst heb ik de controller kaart bevestigd tegen de achterzijde van het schermpje met dubbelzijdige kleefband.
Vervolgens is het de beurt het scherm+kaart te monteren in de kompasbehuizing (Shell).
Links en rechts in de binnenzijde van de ‘body’ is er 10 mm plaats voor de bevestiging van de video controller kaart. Het LCD-schermpje zelf verzinkt praktisch volledig in de opening van de alu body.
Ik heb met secondenlijm links en rechts in de binnezijde een plexi plaatje (10 mm x 45 mm x 3,5 mm) geplakt. Nadien worden er 2 strips dikke dubbelzijdige kleefband over de plexiplaatjes aangebracht.
Dan is het de beurt om de controllerkaart met schermpje horizontaal in de voorziene opening te plaatsen en aan de beide kanten (die 10 mm met plexi + kleefband) aan te drukken tegen de dubbelzijdige kleefband. Alles heb ik nog eens aan beide kanten ‘gesecured’ met Duct-tape.
BEVESTIGING BEUGEL
De beugel wordt eerst aan het cockpitframe gemaakt met 2 boutjes. Eerst heb ik 2 gaatjes geboord en nadien draad getapt voor de boutjes.
Nadat de beugel is bevestigd wordt het kompas erin gehangen en vastgemaakt met 4 boutjes + moer.
AANSLUITINGEN LCD-MONITOR
Deze mini-monitor beschikt over een ‘composite’ videoaansluiting (GEEL) en een aansluiting voor de voeding (12V)(ROOD).
De meesten onder ons kennen op een videokaart enkel de HDMI, Display Ports, VGA en DVI-aansluiting. Maar op de oudere computers + videokaart zit er ook nog een ‘Composite’- of ‘S-video-aansluiting’ op de videokaart en die laten we meestal links liggen. In dit geval is het dan nuttig om hiervan gebruik te maken.
Nu jaren later bij de aankoop van nieuwe cockpitcomputers zijn de nieuwe videokaarten niet meer uitgerust met een ‘Composite’- of ‘S-video-aansluiting’. Een dik probleem dus …
Toevallig heb ik van iemand een adapter kunnen krijgen die het signaal omvormt naar VGA.
De videokabel heb ik verlengd en door de centrale draagbalk van de cockpit getrokken tot in de Forward Overhead.
Idem voor de voedingskabel van 12V die via een pc-voeding voor de cockpit dezelfde weg volgt als de videokabel.
Verder kan je deze monitor gewoon gebruiken zoals een andere VGA of DVI-monitor. Na deze aangesloten te hebben aan je pc kan je deze zien in je monitor-setup van Windows.
Deze monitor heeft normaal een resolutie van 320 x 240. De enigste resolutie die ik heb kunnen instellen is 640 x 480.
PROSIM COMPASS
Na het opstarten van ProSim en het ‘ProSim Compass’ is het gewoon dit kompas in Window-mode te slepen naar de mini-monitor (Compass) boven de glareshield. Dan is het enkel deze in of uit te zoomen naar de gewenste grootte en op de juiste plaats.
CONCLUSIE
Voor weinig geld en een beetje knutselwerk heb je nu in je Boeing cockpit een mooi oogend en werkend ‘Standby Compass’.