CDU – FlyEngravity Versie 2
In elke hedendaagse airliner kan je een CDU (Control Display Unit) vinden. In combinatie met de MCP (Mode Control Panel) en functies zoals VNAV en LNAV kan je in een CDU/FMC (Flight Management Computer) een vlucht (voor)programmeren. Deze vlucht kan je nadien vol-automatisch vliegen van het begin tot op de ’threshold’ van de landingsbaan.
De database met navaids, airways, intersecties, SIDS en STARS worden maandelijks up-to-date gehouden via de Navigraph-site zodat je altijd de juiste route, SID en STAR vliegt.
SPECIFICATIES CDU FLYENGRAVITY V2
- Plug and Play;
- 100% scale;
- Kleurendisplay is digitaal aangestuurd door een ‘onboard’ processorbord;
- Volledig aluminium gemaakt;
- ‘Custom made’ toetsenbord waarbij de toetsen uitgerust zijn met een backlightverlichting en de mogelijk om te dimmen;
- Compatibel met Prosim737 en de PMDG NGX;
- Connectie gebeurt met een Ethernetkabel;
- Voeding : 24V;
- 1GHz processor.
PRODUCENT/ LEVERANCIER
Opm. Deze fabrikant/leverancier is niet meer actief (2020).
MONTAGE, AANSLUITING EN CONFIGURATIE
Montage
De FlyEngravity CDU Versie 2 wordt geleverd met een 24V voedingsadapter, 1 Ethernetkabel van 3m en 6 geschilderde Dzus replica’s.
Voor het inbouwen van de CDU in de CDU-bay heeft FlyEngravity een CDC bracket voorzien waarin de CDU(‘s) kan gemonteerd worden. Deze ‘CDC bracket’ kreeg ik bij de aankoop van de CDU er gratis bij. De montage van de CDU in de bracket gebeurd met de 6 Dzus replica’s.
Na het inbouwen van de aluminium CDU ‘bracket’ + CDU in de CDU-bay kan men beginnen met de aansluitingen en de configuratie van de CDU.
Aansluitingen
De CDU wordt aan de voorzijde aangesloten met de 24V-voedingkabel en de ethernetkabel. Het onderste gedeelte van de CDU is zo ontworpen dat er voldoende plaats is voor de aansluiting van de verschillende stekkers. Hierbij kan men ook opmerken dat er geen VGA-aansluiting meer nodig is …
Na de aansluiting van de voedingskabel in een stopcontact licht het FAIL-lampje even op en begint er een opstartsequentie van +- 15 seconden. Tijdens deze startupsequentie blijft de display zwart. Nadien licht het FAIL-lampje opnieuw op. De CDU is nu klaar voor configuratie.
Apart IP-adres toekennen
De CDU is uitgerust met een processor en kan beschouwd worden als een aparte computer met een eigen IP-adres.
Het is aan te raden om alle pc’s uit te rusten met vaste IP-adressen (LAN) en hierbij dus ook een vrij IP-adres te kiezen voor de CDU.
Controleer alle IP-adressen in alle LAN-computers en kies een nieuw IP-adres voor de CDU.
Door op de EXEC-toets te drukken krijgt men een IPv4-configuratiescherm op de CDU-display. Hierin wordt het nieuw IP-adres ingevuld.
Na het invullen van het IP-adres drukt men opnieuw op de EXEC-toets waarbij het IP-adres wordt opgeslagen in het geheugen van de CDU (bv. 192.168.1.95).
Vervolgens kan men de ethernetkabel aansluiten aan een computer, switch of router.
Configuratie Prosim737
Start Prosim737 op inclusief de Prosim CDU.
In de Prosim CDU klik je op de rechtse muisknop waarbij een scherm tevoorschijn komt en waar je voor de drivers-tab kiest.
In de afdeling ‘Engravity V2 CDU’s’ vul je het IP-adres in van de CDU en druk nadien op OK.
Herstart de CDU en je bent ‘Ready to Fly’.
CONCLUSIE
De FlyEngravity CDU Versie 2 is een prachtige en realistische 737-replica. In vergelijking met Versie 1 is de CDU V2 volledig gemaakt uit aluminium en verkrijgt hiermee een stevig geheel.
De wit-zwarte display (eerder wit-grijs) van V1 is nu vervangen door een hoog contrast kleurenscherm. Wat zwart en wit zou moeten zijn in de display is nu echt ZWART en WIT. Daarbij geeft het kleurenscherm diepe volle kleuren weer. Prachtig !
Met Versie 2 is het echt wennen : Grotere letters/cijfers en het juiste lettertype met cijfers zoals men die kan vinden in een echte 737. Wow !
Ik heb ook gelet op eventuele vertragingen of delays maar daar is niets van te merken (latency of <0.1Ms).
Het toetsenbord is nu uitgerust met ’tacticle switches’ waarbij je nu duidelijk een klik hoort bij het indrukken. Het toetsenbord is trouwens leverbaar volgens de wensen van de gebruiker (custom made).
Zoals bij V1 is deze CDU ook uitgerust met een backlightverlichting. Deze backlightverlichting is nu veel intenser vergeleken met V1. Ook is deze verlichting dimbaar met een draaiknop.
De aansluitingen en configuratie zijn kinderspel en kan door iedereen uitgevoerd worden. Alleen moet men een beetje op de hoogte zijn van LAN-instellingen en IP-adressen. Voor een doorsnee cockpitbouwer, no problem …
De aankoopprijs van deze CDU V2 is de andere kant van de medaille. Rekeninghoudend met de officiële verkoopprijs is dit peperduur speelgoed en blijft deze CDU voor vele B737-bouwers enkel een natte droom.
Mits het verkopen van mijn CDU V1, de nodige discounts (bv. tijdens het FSWeekend) en andere extra’s ben ik er nog ‘goedkoop’ vanaf gekomen … 🙂
*********************
Deze telg van FlyEngravity is een prachtproduct en een superverbetering t.o.v. versie 1. Het maakt een wereld van verschil en is te vergelijken met de overschakeling van een VW naar een Ferrari … TOP!
DUMMY CDU
Voor de rechtse CDU (F/O-zijde) gebruik ik een dummie.
Enkel de afdekplaat met knoppen en plexiglas voor het venster. Een aluminiumplaat aan de achterzijde houdt alles bij elkaar.
Deze CDU-dummie wordt rechts in de CDU-bay geplaatst en dit gedeeltelijk op de ‘Lower Eicas’. Het hoogteniveau komt overeen met die van de linkse CDU (Capt).
Deze dummy komt ook van FlyEngravity.