Avionics/Radiomodules
OMSCHRIJVING
De ‘avionics’ zijn alle radiomodules die zich in de pedestal (After Electronic panel) bevinden.
Avionics verwijst naar de electronische systemen aan boord. Het woord avionica is een combinatie van de luchtvaart en electronics.
Dit omvat radio’s en systemen voor de communicatie, navigatie, sensoren, indicators en bv. weerradars.
Welke systemen kan men vinden in de avionics pedestal van de B737-800 :
- COM 1 VHF
- COM 2 VHF
- COM 3 VHF (backup)
- NAV 1
- NAV 2
- ADF 1
- ADF 2
- Transponder
- Audio Panel
- Cargo Fire Panel
- WX Radar Panels
- Rudder & Aileron Trim en Cockpit Door Panel
- Fire Panel
- Data Printer
- Selcal Panel
De verschillende radiomodules en setup van de pedestal verschilt van luchtvaartmaatschappij tot luchtvaartmaatschappij. Elke ‘company’ heeft zijn eigen opstelling en aantal.
CPFLIGHT RADIOMODULES
Tegenwoordig zijn er verschillende leveranciers van radiomodules. De koplopers zijn CPFlight/FlyEngravity, Flight Deck Solutions, Opencockpits, Simworld en Sismo Solutions.
Waar men koopt hangt af van het budjet, interfacing en het realisme dat men nastreeft.
Voor mij was het vrij eenvoudig om een keuze te maken. Ik had reeds de MCP/Efis en ICS van CPFlight. Dus de logische keuze was verder te gaan met CPFlight/FlyEngravity (CPFlight maakt de elektronica en FlyEngravity de paneeltjes).
Opm. FlyEngravity is niet meer actief (2020).
De CPFlight-radiomodules zijn afgestemd op de CPFlight MCP/Efis en natuurlijk ook op het ICS (Integrated Circuit System).
Een belangrijke reden is ook het realisme van de modules. Alles is trouwens gemaakt van degelijk materiaal en stuk voor stuk zeer mooi afgewerkt. De backlighting is ook prachtig om te zien.
Elke module is goed verpakt in een doosje en wordt geleverd met een 5-polige kabel en 4 DZUS’s met boutjes + mini-handleiding.
WELKE RADIOMODULES ?
De ‘Avionics’ waarmee ik mijn pedestal heb uitgerust is de standard-setup van CPFlight. Ook heb ik een beetje een ‘lookalike’ uitgevoerd van de Ryanair-Boeings (zie foto’s).
Fire Panel
COM 1 VHF/COM 2 VHF
NAV 1/NAV 2
ADF 1/ADF 2
Transponder
Audio Selector Panel CPT/Audio Selector Panel F/O – Versie 1 (1 set Cpt + F/O)
Cargo Fire panel
Weather Radar panel (1 set Cargo + WX)
Rudder & Aileron Trim panel
Flootlight/Panel Bright panel
Stab trim/Cockpit Door panel (1 set Floot + Stab Trim)
EXTRA ONDERDELEN
- Aluminium cover plate large (1x);
- Aluminium cover plate medium (2x);
- Decals;
- Handvatjes (2x);
- Intercom panel;
- Extra schakelaars op de ‘cover plates’.
Wat ik heb weggelaten is het Selcal panel, de HF modules en de Data (Acars) printer.
Selcal en HF ga ik niet gebruiken. De printouts van Acars-informatie ga ik ook niet gebruiken vermits deze info al te vinden is in de CDU (Prosim).
Cover plates (afdekplaatjes)
Deze afdekplaatjes dienen om de openingen in de racks, die niet opgevuld zijn met radiomodules, af te dekken.
De drie ‘cover plates’ ga ik benutten door de ‘large’ versie te gebruiken als ‘mouse pad’. Met een kleine draadloze muis geeft deze ‘cover plate’ voldoende oppervlakte voor de muisbewegingen.
In een homecockpit werken we nu éénmaal met computers en dus is een muis met toetsenbord niet weg te denken. Eén muis en één toetsenbord worden gebruikt voor de verschillende cockpitcomputers en dit via ’ Input Director’.
Het kleine en platte toetsenbord heeft zijn plaats in de checklisthouder naast de TQ.
De 2 ‘medium cover plates’ zijn voor het installeren van extra potmeters met knoppen en druk- en tuimelschakelaars. En ook voor het bevestigen van enkele decals.
De verschillende extra schakelaars komen van pas voor het configureren van bijkomende functies in FS. Altijd best handig om achter de hand te hebben.
Decals
De decals zijn weer afgekeken van de Ryanair-bakken (kisten voor de Noorderburen). Dit om het geheel wat extra afwerking te geven.
Eén decal geeft de registratienummer weer van het vliegtuig en dit in ‘club colors’ van de Wildcats – Flight Sim Club 27Sqn (Wit-blauw-zwart).
De andere decal vermeldt de Cat III-kwalificatie.
Ik heb ook nog een extra decal laten maken voor het Fire Panel. Deze was nog niet voorzien op het CPFlight Fire Panel.
Handvatjes
Op de twee ‘medium cover plates’ is er een inox handvatje geplaatst (Gamma).
Ze geven de ‘lookalike’ van een Ryanair-pedestal en daarbij zijn ze ook handig om de 2 buitenste racks (met modules) uit de pedestal te liften.
Intercom panel
Vermits de ASP-module van CPFlight niet uitgerust is van een intercomsysteem (Comms tussen Cpt en F/o) ga ik dit zelf voorzien.
Verder informatie betreft dit Intercomsysteem is te vinden op volgende pagina : https://www.flightdeck737.be/hardware/avionics-pedestal/intercom/
MONTAGE
Het monteren van de verschillende modules en panels in de pedestal gebeurt heel eenvoudig.
In de pedestal worden 3 ‘racks’ geplaatst (FlyEngravity). Deze aluminium inbouwracks rusten op een metalen of houten kader rondom binnenzijde van de pedestal. Deze kader komt iets lager dan de buitenzijden van de pedestal.
Deze ‘racks’ sluiten tegen elkaar aan en zitten ingesloten tussen de buitenzijden van de pedestal. Door de opstaande randen van de pedestal kunnen ze niet verschuiven of uit de pedestal geraken.
Het ‘Fire Panel’ wordt ingebouwd in het voorste compartiment van de pedestal.
Men kan de ‘racks’ desnoods aan elkaar schroeven maar dat is niet noodzakelijk. Wanneer ze niet aan elkaar vastzitten kan men ze ook gemakkelijk apart uit de pedestal liften.
De ‘racks’ zijn voorzien van voorgeboorde gaatjes. Het is dus enkel de radiomodules/panels in de gaatjes te schroeven met ‘aluminium aircraft fasteners replica’s’ (DZUS).
Deze DZUS’s worden standaard geleverd bij elke radiomodule. Ze moeten wel nog allemaal geschilderd worden in Boeing-grijs.
De radiomodules kan men daarna nog extra vastzetten met aan de achterzijde een moertje te plaatsen, maar dat is niet noodzakelijk.
Opm.
De ‘racks’ horen niet bij de CPFlight-radiomodules en moeten apart aangekocht worden bij FlyEngravity.
Om rondom de pedestal de aluminiumkleur van de ‘racks’ niet te laten afsteken met het Boeing-grijs van de radiomodules heb ik de ‘racks’ ook in een grijs kleurtje gezet.
AANSLUITINGEN
Het aansluiten van de radiomodules is weer ‘simple comme bonjour’.
Bij de levering van de modules is elke module voorzien van een 5-polige kabel. Op de achterzijde van elke module zijn er 2 ingangen voorzien voor een 5-polige kabel.
Elke module wordt daisy-chain met elkaar verbonden. Eender welke van de 2 ingangen is ok.
De Flood/Panel Bright-module is voorzien van 4 ingangen voor een 5-polige kabel.
De uiterst rechtse gaat richting MCP/Efis of in mijn geval naar de ‘main board’ van het ICS-systeem. Om deze verbinding te leggen is er een extra 5-polige kabel van 3 m bij het standaardpakket geleverd.
Op het ICS-systeem (main board) zijn 2 ingangen voorzien voor een 5-polige kabel.
Eéntje was al bezet door de MCP/Efis. De tweede ingang is bestemd voor de radiomodules (komende van de Flood/Panel bright module).
De 3 overblijvende 5-polige ingangen (Out1, Out2, Out3) worden doorverbonden naar de eerst volgende radiomodule van elke montagerack in de pedestal.
Eén van de laatste radiomodules kan dan vervolgens worden doorverbonden met het Fire Panel.
Opm.
Bij dubbele modules zoals VHF, NAV en ADF moet op de achterzijde gekozen worden welke module als 1 of 2 moet fungeren. Hierbij is het noodzakelijk een jumper op de achterzijde te verplaatsen (stand 1 of 2).
Bij de ASP-modules is dit niet noodzakelijk. Die zijn met elkaar gelinkt met een platte kabel.
EXTRA AANSLUITNGEN
De beide Audio Selector Panels (ASP) zijn met elkaar verbonden met een platte kabel.
De WX en de Cargo-module zijn ook met een platte kabel met elkaar verbonden.
Idem voor de Flood/Panel Bright-module en de Stab Trim/Cockpit Door-panel. De Flood/Panel Bright-module heeft een aparte voeding nodig. Deze ‘DC power supply’ hoort ook standaard bij Flood/Panel Bright-module.
Verder beschikt de Flood/Panel Bright-module op de achterzijde over een ‘terminal block’ die intern verbonden is met een ingebouwde standaard potentiometer van 0,5W en dit voor de regeling van de Flood Light. Deze potmeter is volledig onafhankelijk en staat los van het hele circuit.
Om de FLOOD-light in de FWD Overhead te laten werken en dit samen met de FLOOD CPFLight-module volstaat het enkele kleine technische aanpassingen uit te voeren.
Meer info hierover : https://www.flightdeck737.be/pc/flood-light/
Het Stab Trim/Cockpit Door-panel heeft op de achterzijde ook een ‘2-polige terminal block’ voor de aansluiting van een schakelaar. Hiermee kan men het lampje op de voorzijde ‘CABIN DOOR UNLOCKED’ aan- en uitzetten.
CONFIGUREREN
Wanneer de CPFlight-radiomodules verbonden zijn met de MCP/Efis of ICS is er voor de configuratie verder geen enkel actie nodig. Alles verloopt automatisch via de MCP/Efis-verbinding.
Indien de CPFlight-radiomodules verbonden zijn met een aparte USB-aansluiting en dus niet via de CPFlight MCP/Efis, dan is het noodzakelijk in de Prosim-configuratietab deze aparte aansluiting aan te vinken.
BESCHERMDEKSEL
Naar het idee van Henk Timmermans en René Hoep heb ik een beschermdeksel (hoes) gemaakt om over de pedestal te plaatsen. Dit om de pedestal te beschermen tegen stof en vallende voorwerpen. Goed idee van die gasten !
De geel/zwarte tape (boord) heb ik gehaald in een legerstock, de afbeelding ‘No Step’ gezocht via Google en uitgeprint op glanzend fotopapier. De handvatjes komen van de Gamma.
FOTO’S PEDESTAL MET RADIOMODULES