Standby Instruments
OMSCHRIJVING
De standby-instrumenten dienen als backup bij een defect of voor een X-check van de PFD en ND (DU’s).
In de MIP van de B737-800 bevinden zich drie (of twee) standby-instrumenten.
Drie instrumenten voor de analoge versie en 2 instrumenten voor de digitale versie. Het eerste Stby-instrument is dan afgedekt met een plaatje.
De nieuwere B737-800’s (NG) zijn meer en meer uitgerust met een digitale versie.
De standby-instrumenten bevinden zich tussen de ‘Upper Eicas’ en de DU’s van de Capt.
ANALOOG OF DIGITAAL ?
Zoals reeds vermeld hebben we 2 mogelijkheden om de MIP te voorzien van standby-instrumenten : een keuze maken tussen een analoge of een digitale versie.
Ondanks het ruime aanbod aan hardware bij de verschillende handware-suppliers zou ik een voorkeur hebben voor de de instrumenten van
Flight Illusion. De hoofdredenen zijn dat de openingen in mijn FlyEngravity-MIP zijn voorzien voor FI-gauges. Ook vooral omdat het mooi afgewerkte instrumenten zijn en ook wegens de gunstige aankoopvoorwaarden.
Analoge standby instr Flight Illusion – oude versie
De ‘oude’ versie stby-instr van FI is samengesteld uit een blauw/zwarte attitude indicator, een altitude gauge met een digitale display en een 450 kts IAS gauge met of zonder ‘barberpole’.
Ik heb wat research gedaan maar de laatste 2 gauges in een FI-uitvoering zijn nergens te vinden in een echte B737-800 …. ? Dus niet direct de juiste keuze.
Analoge Standby Instr Flight Illusion – nieuwe versie
De nieuwe stby-instr van FI hebben een grondige verandering ondergaan :
De attitude indicator is nu meer bolvormig i.p.v. vlak, de altitude gauge is nu een combi-gauge IAS en Altitude zoals die te vinden zijn in de echte B737-vliegtuigen. De snelheidsmeter met naald is vervangen door een RMI-gauge.
Deze drie analoge gauges zijn erg realistich en mooi gedetaileerd afgewerkt.
Alleen het prijskaartje voor de drie stby-instrumentjes ligt buiten mijn budget (+-1200 €).
Digitale gauge(s)
De vraag kan gesteld worden of ik mijn cockpit misschien kan uitrusten met digitale stby-gauges zoals die te vinden zijn bij de huidige B737-800’s ? Bij een digitale uitvoering is de opening van de bovenste – de Attitude indicator – dichtgemaakt met een plaatje.
Daaronder bevindt zich een display met de ISFD (Integrated Standby Flight Display) of ook de ISIS (Intergrated Standby Instrument System). Deze is een mini-uitvoering van de PFD waarop snelheid, hoogte, luchtdruk af te lezen zijn.
Het tweede standby-instr eronder is een standaard RMI. Deze kan eventueel ook vervangen worden door een digitale versie te gebruiken (Prosim RMI Display module). Dit drukt de prijs ook voor een heel groot stuk.
Om digitale gauges te gebruiken komen er wel een aantal vragen naar voren met ook extra werk :
- De huidige bezels die op de MIP zitten moeten vervangen worden. Waar haal ik de juiste bezels + onderdelen ?
- Passen deze bezels wel met de huidige openingen in de MIP ?
- Passen deze bezels met de TFT LCD displayschermen die achter de MIP wordt geplaatst ?
- Aan welke afmetingen moeten deze TFT LCD Displayschermen voldoen om achter de openingen met bezels geplaatst te worden ?
- Waar kan ik deze TFT LCD Displays kopen ?
- Is er achter de MIP voldoende ruimte om 2 van deze displays te plaatsen zowel in breedte als in lengte ?
- Kan ik 2 displays boven elkaar plaatsen zonder dat de randen van de schermpjes zichtbaar zijn achter de bezels ?
- Hoe ga ik de TFT LCD Displays met A/D Board (controller card) bevestigen tegen de achterzijde van de MIP ?
- Zijn er nog voldoende VGA-aansluitingen vrij op de verschillende cockpitcomputers ?
- Zijn de displays roteerbaar ?
- Wat is het prijskaartje van alles ?
CONCLUSIE
Ondanks deze vele vragen en probleempjes heb ik op alle vragen een positief antwoord gevonden en heb ik dan ook gekozen om de MIP uit te rusten met 2 digitale standby-instrumenten d.w.z. de ISFD en ook de RMI.
Het is vooral de prijs die de doorslag heeft gegeven. Een volledig prijskaartje voor deze digitale versie bedraagt +- 280 €. Een hemelsbreed verschil met de analoge versie (1200 €).
Een andere reden om digitaal te gaan is dat meer en meer echte B737-800’s worden uitgerust met een digitale versie.
Hierbij moet ik wel vermelden dat ik de knoppeninterface op de bezels achterwege heb gelaten vermits ik die toch zelden zal gebruiken. Behalve natuurlijk als men de nodige ‘failures’ gaat simuleren en dat is voorlopig nog niet de bedoeling.
Ook een reden is dat het inbouwen van de verschillende schakelaars (tactical switches) in de bezels te delicaat is.
SAMENSTELLING
Uit welke hardware zijn deze standby-instrumenten samengesteld :
- ISFD bezel met dummy-knoppen
De ISFD-bezel heb ik gekocht bij Sismo Soluciones. De afmetingen rond de bezel bedekken mooi de opening in de MIP en de binnenste afmetingen van de bezelopening komen overeen met de beschikbare displayoppervlakte van het TFT LCD-scherm;
- RMI bezel
Deze bezel heb k ook gekocht bij Sismo Soluciones. Ook bij deze bezel komen de binnenste en buitenste afmetingen overeen met de MIP-openingen en ook met de beschikbare displayoppervlakte van het TFT LCD-scherm. Beide bezels zijn voorzien van donkergetint plexiglas;
- Twee RMI-knoppen
De RMI-knoppen heb ik gehaald bij ACV uit Peru. Goedkoop en toch mooi afgewerkt. Alleen de hoge transportkosten moet je erbij nemen. Je kan deze knoppen bestellen om op een schakelaar te plaatsen (encoder) of als dummy. In deze uitvoering dienen ze enkel maar als dummy;
- Twee TFT LCD displayschermen van 5 inch (5”).
Deze schermpjes bedekken voldoende de openingen in de MIP en de openingen van de bezels.
Deze TFT LCD-displays zijn samengesteld uit het schermpje, de A/D Board (PCBA controller card), button board voor de afstelling en aansluitingen voor VGA, video input en DC power input 12V. De resolutie is normaal op 640×480.
Deze 5” displayschermen heb ik gekocht bij de Chinese firma Good-Display. De schermpjes zijn kwalitatief goed en de service van de firma is uitstekend te noemen (Thanks to Ariel Ma). De levering gebeurt ongeloofelijk snel …;
- Afdekplaatje
Dit afdekplaatje dient om de opening voor het bovenste niet gebruikte stby-instr (analoge attitude gauge) af te dekken.
De afmetingen van dit plaatje komen overeen met de 4 gaatjes die al te vinden zijn in de MIP;
- Sticker of decal
Deze sticker met tekst komt op de onderzijde van het afdekplaatje. Deze decal (placard) heb ik zoals alle andere MIP-decals laten graveren;
- Twee VGA-verlengkabels
Deze dienen om de verbindingen te maken tussen de TFT-VGA-aansluiting en de VGA-aansluiting op de pc.
MONTAGE
Bezels
- Bij de aanschaf van mijn FlyEngravity-MIP was deze al voorzien van 3 bezels rond de openingen van de standby-instrumenten.
Die moeten eerst verwijderd worden want deze bezels komen niet overeen met de (echte) ISFD- en RMI-bezel. - Met dubbelzijdige tape zijn de 3 FlyEngravity- bezels op de MIP bevestigd. Ze zijn vrij gemakkelijk te verwijderen door een klein plamuurmes tussen de MIP en de bezel te steken. Eénmaal dat men ertussen zit komt de rest van de bezel vanzelf los.
Hier moet men wel voorzichtig te werk gaan om bezel en MIP niet te beschadigen. - Vervolgens heb ik de openingen in de MIP aangepast aan de openingen van de nieuwe bezels. De openingen in de MIP waren rond en de nieuwe bezelopeningen zijn vierkant. Ik heb dus kleine stukjes moeten uitzagen uit de alu MIP-plaat om alle zichtbare delen achter de bezels niet meer te zien. Ik heb net wat nodig verwijderd zodat ik eventueel de oude bezels nog altijd kan gebruiken waarbij deze bezels de openingen rondom nog altijd kunnen bedekken of afdichten.
- De nieuwe bezels heb ik ook op de achterzijde voorzien van dubbelzijdige tape.
Het is dan de kunst om de bezels op de juist plaats tegen de MIP te plakken zodat de openingen van de MIP volledig bedekt zijn. En het moet ook horizontaal zijn… - De ISFD-bezel is al voorzien van ‘dummie-knoppen’. Die zijn gewoon in de voorziene openingen gelijmd.
- De RMI-bezel heb ik voorzien van 2 RMI-knoppen. Eéntje met een dunne pijl en ééntje met een dikke pijl. Deze knoppen zijn ook dummies en zijn gewoon met dubbelzijdige tape op de bezel bevestigd.
TFT LCD Displayschermen
- Om de TFT LCD displayschermpjes te plaatsen moeten ze gekanteld worden . In de breedte is er te weinig ruimte en op hun kant is er aan de achterzijde van de MIP net voldoende plaats. Aan beide zijden is er nog een dikke cm over.
- Eerst heb ik in de bodemplaat van de MIP een smalle opening gezaagd om het onderste LCD-scherm (RMI) in te laten verzinken. Anders komt dit schermpje een stuk in de bezel-opening van de ISFD. En dat is niet de bedoeling. Vermits de bezelkaders redelijk dik zijn is er wat speling en komen de 2 displayschermen mooi tegen elkaar zonder dat er randen van de displayschermen zichtbaar zijn in de beide bezels.
- Het is aan te raden de A/D Board (PCBA controller card) aan te sluiten aan het scherm met de platte bruinkleurige strip.
Eerst moeten op de AD/ Board de sluitpinnetjes van de bevestingsblok ontgrendeld worden door ze achteruit te trekken. Vervolgens wordt de bruine platte aansluitstrip in de witte bevestigingsblok geschoven waarna de vergrendelingspinnetjes terug in sluitstand worden geduwd.
Aandacht ! De bruine platte strip moet aan de juiste kant in het bevestigingsblokje worden geschoven (zie afbeeldingen) !
OPGEPAST ! DE BRUINE PLATTE STRIP VAN HET SCHERM IS ZEER GEVOELIG EN KAN BIJ EEN RUWE BEWEGING GEMAKKELIJK BESCHADIGD WORDEN OF SCHEUREN !
DEZE MOET DUS MET DE NODIGE VOORZICHTIGHEID BEHANDELD WORDEN !
- Vervolgens wordt de A/D Board naar de achterzijde van het schermpje gedraaid waar deze met dubbelzijdige tape bevestigd wordt op de achterzijde van het scherm.
- Om de TFT LCD displayschermen te bevestigen tegen de achterzijde van de MIP worden eerst ook op de randen, aan de voorzijde van de schermpjes, dubbelzijdige tape aangebracht.
Dan worden de TFT LCD displayschermen tegen de achterzijde van de MIP gedrukt.
In het begin gebeurt dit lichtjes zodat men ze nadien nog kan verplaatsen naar de juiste positie : de randen van de schermen mag men niet zien aan de voorzijde van de MIP (bezelopeningen), het displayoppervlak van het scherm moet de volledige opening van de bezel bedekken en ze moeten mooi recht en horizontaal staan.
Nadien kan men de schermpjes voorzichtig en definitief tegen de MIP aandrukken.
AANSLUITEN
- Eerst worden alle kabels aangesloten. Die van de voeding (12V) en de VGA-aansluiting.
Bij de voedingskabel heb ik de aansluitbus eraf geknipt en de draad heb ik gewoon verlengd richting aansluitblok van een externe pc-voeding (12V). - De VGA-kabel gaat naar een vrije VGA-aansluiting op één van de cockpit-pc’s. Bij gebrek aan VGA-aansluitingen kan men ook gebruik maken van een USB VGA Display Adapter.
Deze USB Display Adapter is in principe een externe videokaart waarbij je aan de ene zijde een VGA-aansluiting hebt en aan de andere zijde een USB-aansluiting die je in een vrije USB-poort van de computer aansluit.
Bij deze adapter zit er ook een handleiding en een CD met de noodzakelijke driver.
Na installatie van de driver kan men een beeldscherm via USB gebruiken en dit in 4 modes : Extended, Mirror, Primary en Display Rotation.
Je kan in Windows trouwens 4 tot 6 van deze adapters aansluiten. Je mag er niet alles van verwachten, maar het werkt prima. Deze adapter(s) heb ik gekocht bij Conrad.be (J5Create.com) en ze zijn verkrijgbaar in 3 uitvoeringen : VGA, DVI en HDMI.
CONFIGURATIE
- De configuratie van de TFT LCD Displayschermen gebeurt in 3 delen : eerst in Windows, dan het TFT LCD-scherm zelf en vervolgens in ProSim737.
- Wanneer de aansluitingen met VGA zijn uitgevoerd en na een reboot kan men in Windows de 2 nieuwkomers al zien staan (weergave beeldscherm).
- Een eerste probleem is dat het scherm meestal op de verkeerde plaats staat. Dan is het voldoende het scherm in Windows te verschuiven naar zijn huidige fysische positie.
(we gaan hier geen computerles van maken, dit zou gekende materie moeten zijn).
Bij het gebruik van meerdere schermen is het soms moeilijk te onderscheiden met welk scherm we te doen hebben. Door gebruik te maken van het ‘Herkennen’ of ‘Identificeren’ (bij ‘Weergave van uw beeldschermen wijzigen’) geraak je terug op het juiste spoor.
Trouwens de resolutie van deze kleine TFT LCD Dispays is 640×480.
Een tweede probleem is wanneer het windows-displaybeeld op het TFT LCD-scherm niet zichtbaar is (bv. blauw scherm) en de reden kan enerzijds zijn dat het scherm niet de juiste bron heeft gevonden. Dan is het voldoende te drukken op de ‘Source-knop’ op het meegeleverde TFT LCD- knoppenpaneel.
Anderzijds kan het ook liggen aan een te hoge ingestelde beeldresolutie in Windows. Deze moet dan naar omlaag gebracht worden naar 640×480. - Een derde probleem is dat het beeld gekanteld is en op zijn kant staat. We hebben de schermen trouwens ook op hun kant achter de MIP geplaatst…
In Windows kan men het beeld kantelen in de juiste richting. Hiervoor bestaat ook gratis software zoals iRotate.
Bij het gebruik van een USB Display Adapter kan men het beeld ook laten roteren door de eigen software na installatie van de adapter-driver. - Wanneer het beeldschermpje op zijn plaats staat en het scherm zelf goed is afgesteld rest ons enkel het digitale standby-instrument in het scherm te plaatsen. Dit gebeurt via een Prosim Display Module.
Per standby-instrument wordt er een aparte Prosim Display Module opgestart. In de configuratie van de module van Prosim wordt gekozen welk instrument het moet worden.
In windowmode wordt dan de verkleinde afbeelding met window met de muis verplaatst naar het TFT LCD-scherm. Vervolgens wordt de grootte van de afbeelding aangepast aan de grootte van het TFT displayoppervlak.
Via de config van de Prosim Display Module kan men nog de windowranden laten verdwijnen en kan men al dan niet in fullscreen-mode overgaan (voor meer info betreft de config van de Prosim Display Module verwijs ik naar de Prosim-handleiding).Telkens als men nu de Prosim Display Module opstart komt het standby-instrument mooi op dezelfde plaats tevoorschijn.