FWD Upper/ Front window liners
OMSCHRIJVING
De ‘Window Liners’ zijn de raamkozijnen (raamomlijstingen) die men kan vinden tegen de verschillende raamframes.
Je kan ze kant-en-klaar kopen bij sommige firma’s die cockpit stuff verkopen. Algemeen zijn ze erg prijzig en ze moeten ook net passen met het window frame dat men gebruikt.
Het is dan ook de bedoeling de ‘Window Liners’ zelf te maken.
De ‘Window Liners’ zijn onderverdeeld in :
- Middle strut windshield window liner;
- Side window armrest/Chart holder (Capt en F/O);
- AFT Lower window liners (Capt en F/O);
- AFT Upper/Middle window liners (Capt en F/O);
- FWD Upper/Front window liners (Capt en F/O);
- Imitation glass (plexi or pvc).
FWD UPPER WINDOW LINER
De ‘FWD Upper Window Liner(s)’ bevinden zich aan de bovenzijde van het eerste zijraam. Zoals de andere liners zijn deze liners ook gemaakt uit piepschuim.
Niet de grove witte piepschuim die we kennen van verpakkingen maar piepschuim met een grote dichtheid met zeer fijne korrel. Deze piepschuim kan men vinden onder de naam Styrodur (blauwe of groene) of PolyFoam (grijs). Deze piepschuimpanelen worden gebruikt als isolatiemateriaal.
Dit product heeft de eigenschap erg stevig te zijn en goed bewerkbaar (schuren in een juiste vorm).
Voor de ‘window liners’ heb ik PolyFoampanelen gebruikt van 50 mm dik.
De verschillende zijdes (boven, onder en buitenrand) van de 2 ‘upper liners’ zijn in de juiste hoek gezaagd en dit overeenkomstig de verschillende binnenhoeken van de aluminium frameomlijstingen. Die hoeken kan men eerst bepalen door gebruik te maken van een hoekmeter.
Zoals bij de andere ‘window liners’ zijn de binnenzijdes 50 mm breed en de voorzijdes waar men tegenaan kijkt 40 mm breed.
Eerst heb ik een volledige lengte van de ‘upper window liner’ gemaakt (van hoek tot hoek), vervolgens heb ik een klein stukje bijgemaakt dat overeen komt met de vorm van de hoek tussen eerste zijraam en ‘windshield’ (dus schuins naar beneden).
Dat stukje heb ik aan de voorkant, aan de onderzijde van de ‘upper window liner’ gelijmd.
Wanneer je de echte ‘window liner’ bekijkt zit er ook bocht in de hoek dat een stukje naar onder gaat.
Wanneer het ‘window frame’ met plexiglas voorzien zijn van bouten moeten de ‘window liners’ ook voorzien worden van de nodige gaatjes om de boutkoppen hierin te laten verzinken.
AFWERKING VAN DE FWD UPPER WINDOW LINER
De bedoeling is eerst het piepschuim nog extra te schuren totdat de vorm de juiste vlakken en rondingen verkrijgen. Dit natuurlijk dat alles zoveel mogelijk overeenkomt met het echte exemplaar. Het is een beetje te vergelijken met beeldhouwen … 🙂
Nadien moet het piepschuim verstevigd worden tot een hard en stevig oppervlak en klaargemaakt voor het schilderen.
Acrylic One
In een vorig procedé voor het verstevigen van het piepschuim, waarbij ik de middenstrut van het ‘windhield’ heb afgewerkt, heb ik epoxyhars gebruikt en dit samen met glasdoek en polyesterplamuur.
De epoxyhars heb ik nu vervangen door’ Acrylic One‘. Ik heb ondervonden dat het gebruik van epoxyhars omslachtig is en vooral niet gezond is om in te ademen.
Het idee om te kiezen voor ‘Acrylic One’ komt van een collega-cockpitbouwer Dion (Prosim nickname: Dion73).
‘Acrylic One‘ is een mengsel van poeder en vloeistof waarbij je een papje verkrijgt dat men met een verfborstel kan uitstrijken op bv. piepschuim. Na een droogtijd van 1Hr is de aangebrachte laag hard en klaar om te schuren. Je kan het vergelijken met gips maar dan veel harder. Acrylic One is gemakkelijk in gebruik en vooral reukloos.
Om te proberen heb ik een testkit gekocht bij Poly-Service (NL). Alles over Acrylic One staat uitvoerig uitgelegd op hun website:
http://www.acrylicone.nl/
http://www.acrylicone.nl/Education/Youtube
Bij deze testkit heb ik ook nog een flesje Acrylic One Thix A gekocht. Deze vloeistof kan je extra bij het mengsel doen om het papje te laten verdikken zodat het mengsel dikker wordt en minder vloeibaar. Goed voor grote groeven of gaten te vullen.
Wat is nu de werkwijze?
Na het mengen (1 min) van de juiste verhoudingen (1 gewichtsmaat vloeistof LPO1 Liquid en 2 gewichtsmaten poeder LPO1 Powder) is het mengsel klaar voor gebruik. Dit mengsel is +- 20 min bruikbaar.
- Een laag Acrylic One mengsel aanbrengen op het piepschuim met de bijgeleverde verfborstel;
- Wanneer deze laag nog nat is vervolgens een laag glasdoek er overheen leggen (het is aan te raden de glasdoek op voorhand op maat te knippen – tijdwinst!);
Opm. In de testkit zit er ook glasdoek maar die is veel te grof om te gebruiken. Glasdoek met een fijnere structuur is gemakkelijker aan te brengen en beter af te werken. - Na het aanbrengen van de glasdoek wordt opnieuw een laag Acrylic One er overheen aangebracht.
Alle handelingen gebeuren achter elkaar zonder te wachten op uitharding.
Om de stevigheid nog extra te verbeteren kan men eventueel deze 3 handelingen herhalen. Voor de ‘window liners’ is het voldoende dit maar éénmaal toe te passen.
Na 1Hr zou alles uitgehard zijn maar ik heb voor alle veiligheid gewacht tot de volgende dag.
Wat meer uitleg over de verschillende procedés zijn te vinden op volgende pagina: https://www.flightdeck737.be/hardware/platform/window-liners/welke-werkwijze-van-maken/
Polyesterplamuur
Om het geheel fijner af te werken heb ik nadien alles voorzien van een laagje polyesterplamuur. Deze plamuur is glad en fijn van structuur en is gemakkelijk glad te schuren. Gaatjes en oneffenheden kunnen nadien ook hiermee weggewerkt worden.
Opm. Bij het schuren moet men oppassen dat men de Arcrylic One-laag met glasdoek niet wegschuurt. Dan raakt men vlug het piepschuim en is het moeilijk om de schade te herstellen.
Schilderen
Dan is het de beurt om alles te schilderen. Eerst in een laag primer en nadien de laklaag in Boeinggrijs (ACC Color Map R6.06.30).
Na een eerste laag primer kan men duidelijk zien waar er nog oneffenheden of gaatjes zijn. Die moeten weer weggewerkt worden met polyesterplamuur gevolgd door het schuurwerk.
De schilderwerken zijn gedaan met een spuitbus. Dit kan het liefst uitgevoerd worden buiten op het gazon met windstil en droog weer.
Bevestiging
De bevestiging van de kant-en-klare ‘window liner’ gebeurt op een eenvoudige manier en dit door aan de achterzijde en bovenzijde van de ‘window liner’ dubbelzijdige tape te bevestigen die vervolgens tegen het plexiraam en raamframe wordt geplakt. De liner met tape kan men nadien nog gemakkelijk verwijderen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat de achterzijde van de ‘window liner’ ook behandeld is met Acrylic One. De hechting met de tape is dan veel beter. Tape op piepschuim lukt niet en plakt niet voldoende.
FRONT WINDOW LINER
De ‘Front Window Liner(s) bevinden zich in de hoek tussen het eerste zijraam en het ‘windshield’ of het voorste raam.
Niet zoals de andere liners zijn deze gemaakt uit piepschuim maar uit MDF-hout.
De reden hiervan is dat deze ‘front window liners’ de ‘papegaaienbekken’ (gebogen uitsteeksels) moeten dragen die te vinden zijn net boven de raamhandvatten. Deze papegaaienbekken heb ik gekocht bij Flybycockpits en zijn gemaakt uit polyester. Vermits ze hol zijn is het gewicht vrij licht. Deze papegaaienbekken moeten gemonteerd worden tegen de ‘front window liners’ en voor de stevigheid heb ik gekozen voor MDF i.p.v. piepschuim.
AFWERKING VAN DE FRONT WINDOW LINER
De ‘front window liner’ is gemaakt uit een rechthoekig blokje MDF van 24 mm dik en heeft de breedte van het ‘window frame’ (50 mm).
De zijde die naar de binnenkant van de cockpit wijst is in een schuine hoek gezaagd. De bedoeling van deze schuine hoek is dat wanneer de ‘papegaaienbek’ is gemonteerd tegen het houten blokje deze mooi in de juiste hoek boven het raamhandvat komt.
De hoekrand van deze schuine zijde is rond afgeschuurd zodat de gebogen hoek van de ‘papegaaienbekbenen’ passen op de afgeronde hoek van het mdf-blokje.
Ook hier moet er rekening mee gehouden worden met de uitstekende boutkoppen van het metalen ‘window frame’. In het mdf-blokje moeten de nodige uitsparingen geboord worden om deze boutkoppen te laten verzinken.
Schilderen
Vermits we nu geen Acrylic One en polyesterplamuur gebruiken kunnen we al snel overgaan tot het schilderen. Eerst in een laag primer en nadien de laklaag in Boeinggrijs (ACC Color Map R6.06.30).
Bevestiging
Hierbij hebben we eerst de bevestiging van enerzijds het houten mdf-blokje tegen het metalen ‘window frame’ en anderzijds de bevestiging van de ‘papegaaienbek’ tegen het mdf-blokje.
De montage van het houten mdf-blokje tegen het metalen ‘window frame’ is vrij gemakkelijk uit te voeren. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van dubbelzijdige tape die achter op het blokje wordt bevestigd en zo geplakt wordt tegen het metalen frame.
Verder is het mdf-blokje nog eens extra bevestigd met 2 schroeven via de buitenkant van het metalen ‘window frame’.
De montage van de ‘papegaaienbek’ tegen het mdf-blokje gebeurt ook met dubbelzijdige tape. De binnenzijde van de ‘papegaaienbekbenen’ worden voorzien van tape en het geheel wordt zo op de afgeronde hoek van het mdf-blokje geplakt.
De ‘papegaaienbek’ komt dan juist boven het handvat van het raam te zitten.
ZONNESCHERMCLIP
Bij de meeste B737’s bevindt zich aan het eerste zijraam een zonnescherm dat je kan dichttrekken vanaf de ‘middle window liner’ tot aan de ‘front window liner’. Het vastmaken van het open zonnescherm gebeurt via een clipje dat zich op de ‘front window liner’ bevindt.
De clip is gemaakt uit een aluminium plaatje van 1 mm dik en uitgezaagd in de juiste vorm. Nadien is het de beurt aan het plooiwerk en het schilderen.