NUTSVOORZIENINGEN

Hoort niet onmiddellijk bij de PC-setup maar is toch noodzakelijk om wat leven in de brouwerij (lees : cockpit) te krijgen en dat zijn de ‘nutsvoorzieningen’.

  • Stroomvoorziening en voldoende aansluitingen;
  • Hoofdnetwerkkabel LAN;
  • D-Link 8-Poort Fast LAN Desktop switch;
  • Internet
  • LAN-netwerkkabels voor de FS-PC, FSC-PC en de IVAE/Jeppesen-PC;
  • 2 USB-hubs van elk 7 poorten om alles te voorzien van USB-connectie zoals MCP/ICS, CDU, Yoke, Rudder Pedals, TQ en 5 Go-Flight modules (Avionics);

Om niet verloren te lopen tussen deze spaghetti heb ik alle kabeltjes en apparaten gelabeld.

 

 

LAN KABELS

Een paar van mijn ‘oude’ LAN-kabels hadden een kapotte stekker (klepje afgebroken). Dan maar de stekkers (RJ45-connector) vervangen door nieuwen. In onze Flightsimclub 27Sqn hebben we een speciale tang daarvoor.

Eerst beginnen we met het strippen van de kabel, doe dit voorzichtig zodat er geen draadjes worden beschadigd want dan kan het gebeuren dat je kabel niets doet, of je krijgt data verlies.

Strippen betreft in dit geval alleen maar het verwijderen van de buitenmantel van de kabel. Ga dus niet de individuele draadjes strippen!
Het eenvoudigste doe je dit door voorzichtig met een stanley mes, een centimeter of 2 van het einde van de kabel, een fijne snede in de mantel te maken.

Leg de aders (draadjes) in dezelfde volgorde als hieronder staat aangegeven . Dit schema geldt voor beide uiteinden.

Houdt de kabels vervolgens naast elkaar en knip met de schaar alle draadjes in 1x op dezelfde lengte.

– Zorg er wel voor dat het pinnetje van de connector naar de (onder) achterkant staat.
– Houdt de draadjes NAAST elkaar
– Kijk door het doorzichtige deel van de stekker en controleer dat alle draadjes geheel tot het einde van de stekker zit.

Tip: zorg ervoor dat de ommanteling van de kabel ook in de stekker gaat, en wel minimaal tot de hoogte waar de inkeping zit welke straks aangedrukt gaat worden. Hierdoor krijgt de kabel een soort trek-ontlasting.

Nu kunnen we de kabel gaan knijpen (krimpen).

Tip: Controleer nogmaals de volgorde van de draadjes-kleuren, en zorg ervoor dat de draadjes  zo ver mogelijk in de stekker zitten.

Bij het knijpen van de kabel, kan het nodig zijn de tang twee keer (of meer) goed stevig in te knijpen, zodat de contacten ook goed gemaakt worden en de stekker stevig bevestigd is.

Herhaal deze stappen voor beide uiteinden en de gewone UTP kabel is klaar.

Vrij simpel maar het is een beetje prutswerk.

Om te zien of de kabel OK is en klaar voor gebruik wordt nog de LAN-tester aangesloten. Deze tester kontroleert elke draad (lijn) of er goed contact is tussen beide stekkers.

Een opmerking hierbij is dat het hier enkel gaat over ‘Straight kabels’ en niet ‘Crossed kabels’ !

 

 

POWERLINE (POWERLAN)

Dankzij powerline (PowerLan) verandert het elektriciteitsnetwerk in uw huis in een datanetwerk. Dit heeft als voordeel dat u geen extra kabels (UTP) hoeft te trekken naar een plaats waar u een aansluiting op uw netwerk wilt aanleggen.

Een powerlinenetwerk heeft minimaal twee Powerline-adapters nodig, bijvoorbeeld eentje die het netwerksignaal bij uw router omzet en eentje bij uw computer die het signaal vanaf het stopcontact weer omzet naar een normaal netwerksignaal. Je kan deze adapters ook kopen met een ingebouwd stopcontact.

Het elektriciteitsnetwerk is uiteraard niet ontworpen voor dataoverdracht. Spanningspieken en elektrische apparaten kunnen het signaal verstoren. Dit is in de praktijk van invloed op de snelheid van de verbinding. Wordt er ergens in uw huis een apparaat ingeschakeld, dan kan het zomaar zo zijn dat de verbindingssnelheid terugloopt van bijvoorbeeld 6 MB/s naar een magere 2 MB/s.

In dit testje ging het vooral of Powerline dezelfde downloadsnelheid kan geven dan via het gewone netwerk met UTP-kabels.

Mijn pc is aangesloten aan een ADSL-router via een switch. De downloadsnelheid begint vanaf 482 Kb/s tot 489 Kb/s en dit voor een pakketje van 245 MB. De download was beëindigd na 8 min 34 sec.
Niet heel snel maar het was vooral mij te doen om een vergelijking te maken.

Nadien heb ik dezelfde download uitgevoerd via de Powerline en hier is de download gestart van 476 Kb/s oplopend tot 490 Kb/s (08 min 32 sec).

Als ik een speedtest uitvoert met de Powerline en nadien met een UTP-kabel die rechtstreeks in de router zit van de Internetaanbieder, dan is het via de UTP-kabel bijna 3x sneller dan het Powerline …

Voor iemand die echt problemen heeft om UTP-kabels te trekken (bv. onbereikbare plaatsen in huis) is het PowerLan een goed alternatief om een lokaal netwerk (en dus ook Internet) in gans het huis te hebben.

 

 

VERGROOTGLAS MET LEDVERLICHTING

Wanneer ik aan het werken ben aan interfacekaarten, leds en soldeerwerk allerhande merk ik op dat het niet gemakkelijk en vermoeiend is om alles goed te zien. Die dingen zijn meestal heel klein en vergissingen of fouten maken bij het aansluiten of solderen zijn dan vlug gemaakt.

Bij DealExtreme heb ik mij een vergrootglas aangeschaft met ledverlichting (productnummer SKU 10066 – 13 Euro). Je kan dat ding op je hoofd zetten en is gemakkelijk aan te passen. Verder zijn er diverse glazen bij met verschillende sterkten die men naar keuze kan vervangen.

Op de klep aan de voorzijde bevindt zich een schakelaar om het ledlampje aan- en uit te zetten.

Al bij al een best handige tool die men niet meer kan missen.

 

 

ENERGY-CHECK 3000

Enig idee hoeveel vermogen aan Watt er door de stopcontacten wordt gejaagd wanneer een cockpit in volle actie is ?

Zijn de stopcontacten niet overbelast ?

Wat is het prijskaartje aan elektriciteit voor een paar uren cockpitgenot ?

De Energy-Check 3000 geeft hier antwoorden op. Deze energiekostenmeter geeft op eenvoudige wijze het verbruik en energiekosten van uw cockpit weer.

Dit toestelletje is ontwikkeld voor het bewaken en meten van elektrische verbruikers. Door het invoeren van een tarief (tarief 1 of 2) worden de energiekosten van de gemeten verbruiker(s) berekend en op het display weergegeven.

Het bereik is van 1,5 W tot max. 3000 W. Deze energiemeter wordt gevoed met 230 V en werkt zonder batterijen.

De dataopslag voor de tarieven gebeurt m.b.v. een EEPROM. Deze data blijft ook bij een stroomuitval.

In mijn cockpit meet de EC 3000 een totaal vermogen van 870 W. Natuurlijk verdeeld over verschillende stopcontacten.

Rekeninghoudend dat een groepzekering in huis 16A is bij 220 V, komt dit overeen met 3520 W dat één groep max. belast mag worden.

Het is dan ook zoals een goede huisvader betaamt alle apparaten een beetje te verdelen over de aanwezige stopcontacten.

Deze energiemeter heb ik gekocht bij Conrad.be onder artikelnummer 122181 en er zit een Nederlandse handleiding bij.

 

 

 

TOETSENBORD

Dit draadloos toetsenbordje dat ik gebruik is van Trust en is uitgerust met een ‘docking station’ waarin het toetsenbordje wordt geplaatst voor op te laden.Ik heb dit toetsenbordje een paar jaar geleden opgeladen en nog niet moeten herladen.

Dit toetsenbordje is relatief klein en plat. Dus best handig om ergens ongemerkt weg te leggen.
Afmetingen zijn : Lengte 305 mm, breedte  120 mm, dikte van 6 mm tot 8 mm.

Het is ook uitgerust met een ingebouwde ‘mousepad’ waarbij het gebruik van een muis niet noodzakelijk is. Het baart wel enige oefening om met een vinger dit kleinood te bedienen. Maar oefening baart kunst…

 

 

AARDING

Voor mijn eigen veiligheid en ook voor die van mijn cockpitapparatuur heb ik het metalen cockpitframe en de metalen cockpitvloer voorzien van aarding.

Tussen de spaghetti van kabels heb ik met plaatschroeven een aardingskabel vastgeschroefd op de cockpitvloer en het cockpitframe. De andere zijde van de aardingskabel is verbonden met de aarding van een stopcontact.

aarding

Een ingreep die geen geld kost en toch nuttig kan zijn.

You never know ….

 

INDUSTRIËLE USB HUB

In een homecockpit wemelt het van USB-apparaten die op hun beurt gekoppeld zijn aan een USB-hub. Dikwijls met het gevolg dat de USB-hub het laat afweten wegens teveel en te druk (drop-outs, resets).

Een oplossing hiervoor is over te schakelen naar een industriële USB-hub.

Welke verschillen hebben deze industriële hubs t.o.v. van de USB-hubs die je kan kopen in een computerwinkel:

  • De chipset die in een industriële hub zit heeft meer capaciteit aan bandwijdte. Je kan dit vergelijken met een autostrade met 2 rijstroken voor een gewone hub en een autostrade met 6 rijstroken voor een industriële hub.
  • De chipset is veel sneller dan de snelheid van een gewone hub.
  • Betrouwbaarder en stabieler (geen resets of drop-outs).
  • EMI Shielding (afscherming van elektronische ruis of storingen).
  • De hub kan men vastschroeven.
  • Is van metaal gemaakt en is zeer robuust.
  • De bijgeleverde 3.5 Amp adapter voorziet elke poort van een volle 500Ma.
  • Nadeel: ze zijn veel duurder dan een gewone hub…

De industriële USB-hub die ik in gebruik heb is gekocht bij USBFirewire.com. De verzending was gratis.
Het is een Amerikaans product d.w.z. de adapter is uitgerust met een Amerikaanse stekker, die dus niet past in een Europees stopcontact.
In elke elektricteitswinkel of online shop is een Amerikaanse/Europese adapter verkrijgbaar voor een paar Euro. Probleem dus opgelost.

Andere leveranciers van industriële hubs :


 

USB AANSLUITING IN DE COCKPIT

Meer en meer verdwijnen de papieren versies van de verschillende vliegkaartjes, checklisten. Ook het gebruik van verschillende Apps zijn populair zoals een Instructor station, EFC737, etc. Het gebruik van een tablet of iPad zijn niet meer weg te denken in een cockpit …

Wanneer je een paar uurtjes hebt doorgebracht in de cockpit is meestal de batterij van je iPad zo goed als bijna leeg.

Dus is het best handig om een usb-aansluiting te hebben in de cockpit zodat de batterij nooit leeg geraakt tijdens een vlucht.

Door een inbouw-usbplug in te bouwen in de ‘sidewall’ is dit een gemakkelijke uit te voeren klus.
Deze inbouw-usb heb ik gekocht bij Conrad.be.

Aan de achterzijde van de ‘sidewall’ wordt er een usb-verlengkabel verbonden met de inbouwplug en aan de andere zijde van de verlengkabel komt er een usb/stopcontact-adapter voor in een stopcontact te steken. 

Voila, geen lege iPad-batterij meer …