Eyebrow windows
De ‘ceiling’ of plafond van de cockpit is onderverdeeld in 3 delen :
- Voorzijde (front ceiling) met inklapbare handgrepen;
- Eyebrow windows met map lights;
- Achterzijde (rear ceiling) met decals.
EYEBROW WINDOWS
Omschrijving
Buiten de voorste ramen (windshield) en zijramen hebben we de ‘Eyebrow windows’ of de kleine raampjes die zich links en rechts net boven de voorste ramen bevinden.
Deze ‘Eyebrow windows’ zijn ook een belangrijk onderdeel van de ‘ceiling’ en beslaan bijna 1/3 van de ceilingoppervlakte. Het eigenlijke nut van deze kleine raampjes is achterhaald en ze worden weinig of niet gebruikt.
De zon schijnt erdoor waardoor het erg warm kan worden in de cockpit. Het gevolg hiervan is dat bij de nieuwere B737-types deze ‘Eyebrow windows’ zijn afgedekt of verdwenen zijn.
Ik heb een tweedehandse set op de kop kunnen tikken en die komen waarschijnlijk uit een B737-300. Deze ‘Eyebrow windows’ verschillen van vorm en afmetingen dan die te vinden zijn in de nieuwere B737-800 NG.
De ‘800 NG Eyebrow windows’ zijn groter, strakker van vorm, donkerder van kleur en de raampjes zijn afgedekt (op een paar details na …). Ik heb dan ook de nodige aanpassingen moeten doen om ze zoveel mogelijk te laten gelijken op die van de 800NG :
- Afdekken of dichtmaken van de raamopeningen;
- Schilderen in een donkere NG-kleur;
- Inbouwen van twee female mini jackplugs voor aansluiting headset (SPK/MIC) (Communication Jacks Panel);
- Montage/installatie in de ‘ceiling’ aanpassen overeenkomstig het frame van de zijramen en Forward Overhead.
Afdekking van de raamopeningen
Om de raamopeningen dicht te maken heb ik restjes gebruikt van PVC Foam-panelen van 6 mm dikte. PVC Foam heeft de eigenschap zeer licht te zijn, stevig en goed bewerkbaar.
De vorm van de openingen heb ik afgetekend en vervolgens uitgezaagd met een figuurzaag. De grote opening heb ik zo afgetekend om nadien er bovenop te monteren. Dan heb aan de binnenzijde meer ruimte om mijn ‘Map Light (kaartspotje) te laten draaien of kantelen.
De kleine openingen van de ‘Eyebrow windows’ heb ik dichtgemaakt door de PVC-stukjes in te bouwen in de openingen. Vermits de randen aan de buitenzijde van de kleine openingen niet volledig vlak zijn was dit de beste oplossing.
Eerst heb ik de PVC-stukjes voorzien van een primer en nadien een grijze kleur gegeven.
De montage van de pvc-stukjes in de openingen heb ik gedaan met Tec7. Deze Tec7 wordt gebruikt voor montage allerhande, lijmt dus zeer goed en is overschilderbaar.
Schilderen in een donkere NG-kleur
Eerst heb ik de ‘Eyebrow windows’ grondig zuiver gemaakt met wat zeepsop en thinner. De thinner dient om hardnekkige vlekken en lijmresten te verwijderen.
Nadien heb ik alles behandeld met een ontvetter. Het schilderen is gebeurd met een spuitbus. Ik heb geen primer gebruikt maar onmiddellijk alles 2x gespoten in de lakkleur (RAL 7011 of ACC R6.06.30). Het gebruik van een spuitbus geeft een gladder en mooier resultaat.
Normaal worden de ‘Eyebrow windows’ geschilderd in een mat-grijze kleur. Bij het spuiten met een spuitbus had ik enkel keus uit synthetische verf en deze is niet verkrijgbaar in matte kleur. Het meest vergelijkbare is ‘Soft Satin’.
Deze spuitbussen heb ik laten vullen in een lokale verfwinkel waar ze over een vulinstallatie beschikken voor spuitbussen.
Het nadeel bij het gebruik van spuitbussen is dat ze vlug leeg zijn. Er zit relatief weinig verf in maar veel gas. Bij het gebruik van een spuitbus moeten volgende regels in acht genomen worden :
- Minimaal 2 à 4 minuten goed schudden met de spuitbus voor een goede mengeling;
- Het oppervlak moet stofvrij gemaakt worden. Eerst met een uitgewrongen doek alles afvegen, nadien eventueel met luchtcompressor alles afblazen.
- Het spuiten kan men best doen in open lucht, vroeg in de morgen met dauw op het gras en met windstil weer;
- Het spuiten moet gebeuren in een vloeiende heen-en- weer beweging en niet te lang op één dezelfde plaats spuiten (lopende verf!).
- Liefst spuiten in verschillende lagen i.p.v. één dikke laag (lopende verf !) en tussen elke laag voldoende wachten (tot de volgende dag);
- Na gebruik de spuitbus een paar seconden ondersteboven gebruiken om de spuitmond van binnen te reinigen;
- Na gebruik de buitenzijde van de spuitmond reinigen met white-spirit. Men kan ook bij een volgende spuitbeurt een nieuwe spuitmond gebruiken;
- Zoals bij elke verfbeurt is het belangrijk een paar dagen droogtijd te respecteren.
Communication jacks panel
Het ‘communication jacks panel’ bevindt zich achteraan in de binnenzijde van beide ‘Eyebrow windows’.
Hier bevinden zich de 2 aansluitingen voor de ‘boom’ microphone/headset en en headphones. Vermits we werken met headsets voor pc heb ik een kuststof plaatje laten graveren voor SPK en MIC.
Het plaatje heb ik zoveel mogelijk nagebootst om het te laten lijken zoals in de echte.
Aan de achterzijde van de ‘Eyebrow window’ heb ik 2 gaatjes geboord waarin ik 2 female mini-jacks heb ingebouwd. Eentje dus voor SPK en de andere voor de MIC.
De female mini jacks heb ik met een verloopkabeltje op hun beurt verbonden met een male mini jack. Aan deze male mini-jack komt er dan een audio-verlengkabel richting ATC-pc (met IVAP en Teamspeak). Eentje dus voor de microfoon en eentje voor de speakers.
Montage van de ‘Eyebrow windows’
Wanneer men foto’s bekijkt van een echte cockpit kan men opmerken dat de middenrib van de ‘Eyebrow window’ mooi in het verlengde loopt van de hoek die gevormd wordt door het voorste raam en het eerste zijraam.
Ook kan men zien dat de zijkant van de ‘Eyebrow Window’ mooi aansluit tegen de ‘Forward Overhead’.
Vermits ik in mijn situatie gebruik ga maken van een set oude ‘Eyebrow windows’ (waarschijnlijk) uit een B737-300 en de ‘FlyEngravity window frames’ is deze setup zoals ik hierboven heb uitgelegd niet mogelijk.
Ik vermoed dan ook dat de cockpit van een B737-300 wat kleiner is dan die van een B737-800.
Wanneer ik de ‘Eyebrow window’ aansluit tegen de ‘Forward Overhead’ komt de middenrib niet in het verlengde te liggen van de ramenhoek en ook de buitenzijde van de ‘Eyebrow window hangt net boven het hoofd van de Capt/FO, dus niet tegen de rand van de cockpit. Niet mooi dus …
Om deze situatie op te lossen heb ik een kleine aanpassing moeten uitvoeren:
De ‘Eyebrow windows’ heb ik in een bepaalde hoek moeten hangen om mooi opgelijnd te zijn met de ramenhoek en ook om aan te sluiten tegen de zijkant van de cockpit.
Hierdoor ontstaat een driehoekige opening tussen de ‘Forward Overhead’ en de ‘Eyebrow window’. Deze opening heb ik dan opgevuld met een driehoekig aluminium plaatje met een beschermrubber tegen de zijkant van de overhead (het is dus hier een beetje geven en nemen …).
Ik heb de ‘Eyebrow windows’ geïnstalleerd met 4 bevestigingspunten :
- De voorlip van de ‘Eyebrow window’ rust bovenop het paneel van de ‘front ceiling’. Met 2 bouten is deze voorlip bevestigd op het paneel van de ‘front ceiling’;
- Met een beugel wordt de achterkant van de ‘Eyebrow window’ bevestigd tegen de zijkant van de ‘forward overhead’;
- De buitenzijde wordt achteraan bevestigd met een bout aan de bovenzijde van het raamframe.
Bevestiging ‘Map Lights’
Samen met de ‘Eyebrow windows’ is het ook de beurt om de ‘Map Lights’ te installeren. Deze ‘Map Lights’ heb ik al een tijdje geleden in elkaar geknutseld.
Heel dit knutselverhaal is te lezen op volgende link : https://www.flightdeck737.be/pc/electronics-2/map-lights/
Voor de bevestiging van de ‘Map Lights’ heb ik ook weer een beugel gebruikt die ik bevestigd heb bovenop de ‘Forward Overhead’. Door de L-vorm van deze beugel kan ik het spotje mooi in de opening van de ‘Eyebrow window’ plaatsen.
Ook is het mogelijk om het spotje te draaien via de centrale bout van de beugel. Hiervoor heb ik tussenringen gebruikt met veer.
De kabel van het spotje loopt via de ‘Forward Overhead’, door de centrale buis van het cockpitframe, naar de dimmer op de zijkant van de ‘Lower Panels’. Deze dimmers kan men volledig demonteren. Later worden het binnenwerk ingebouwd in de voorziene paneeltjes vooraan op de ‘Sidewall Tables’.
De dimmers heb ik gekocht bij DealExtreme.com.