Wat vooraf ging…
Elke hobby heeft zijn eigen evolutie. Deze evolutie hangt veel af van de technische mogelijkheden die beschikbaar zijn op dat moment en anderzijds verbeteringen of vernieuwingen langs de kant van fabrikanten en producenten.
De evolutie of progressie van de hobbyist is vooral afhankelijk in hoeverre zijn interesses reiken en wat zijn doelstellingen zijn. Elke hobbyist zal voor zichzelf moeten uitmaken op welk niveau hij zijn vrijetijdsbeleving wil uitbouwen en beleven…
Ik herinner mij dat ik in 1975 mijn eerste stappen deed in de wereld van het parachutespringen. Mijn eerste sprong in Schaffen werd uitgevoerd op 1200 ft (400m) en dit met automatische opening (static line) en met een militair valscherm (TAP).
Deze eerste sprong was een hele beleving en gaf mij een ongeloofelijke voldoening…
Na de landing zag ik hoe de heren instructeurs met hun eigen parachute vanaf 8300 ft uit het vliegtuig doken en een vrije val deden van 40 seconden.
Voor een beginneling als ik was dit waaghalzerij en een onbereikbaar iets. Niet voor mij weggelegd…
En toch een paar jaar later was ik zelf met mijn eigen parachute op 10.000 ft instructie vrije val aan het geven…
Dus je ziet maar hoe alles kan evolueren. Interesses en doelstellingen zijn hier weer de sleutelwoorden.
FLIGHT SIMULATOR
Hetzelfde verhaal herhaalt zich eigenlijk bij mijn nieuwe hobby in de wereld van Flight Simulator. Interesse in een (virtuele) luchtsport, luchtvaart en vliegtuigen vormen hier weer de rode draad.
Het prille begin, 15 jaar geleden (we schrijven 1995), met een 386-computer, joystick en een paar diskettes met een primitieve versie van Microsoft Flight Simulator (FS4). Wat was het een spannende ervaring om een vliegtuigje neer te zetten op een landingstrip. De sceneries en vliegtuigen waren nog heel primitief gemaakt met enkel de basiskleuren en hoekige tekeningen. Het geluid kwam nog uit het pc-luidsprekertje…
15 jaar later is deze wereld van Microsoft Flight Simulator (en anderen) uitgegroeid tot iets dat niet meer te vergelijken is met de jaren van toen. De sceneries zijn fotorealistisch en de add-on vliegtuigen technische hoogstandjes. Internet en ook vooral programma’s en organisaties zoals FSUIPC, WideFS, Teamspeak, IVAO, VATSIM hebben hierbij een grote ommekeer teweeg gebracht.
Door het toedoen van een programma zoals FSUIPC is het nu mogelijk om uit je computerscherm te stappen en alles hardwarematig aan te sturen. Hardwareproducenten van cockpitmodules, panels, trottles, avionics hebben hier dan gretig gebruik van gemaakt.
De weg ligt open voor cockpitbuiding… ‘As real as it gets’ !
DESKTOP FLYING
Als je zo’n een 15 jaar bezig bent met flightsim dan heb je al wat bij elkaar gespaard aan hardware.
De elementaire joystick maakt plaats voor een stuurtje met rudder pedals, de CRT-monitor maakt plaats voor meerdere TFT-schermen, aparte trottle en om het zaakje compleet te maken een rack met de avionics :
- Saitek Pro Flight Yoke (stuurtje)
- Saitek Pro Flight Rudder pedals (voetenstuur)
- Saitek Pro Flight 3 Lever trottle (x2) (gashendels)
- GoFlight GF-46 Muti Mode Display Module (DME distance, QNH, Standard pres., SSR-codes…)
- GoFlight GF-RP48 Rotary and Pushbuttons (panel-, beacon-, logo-, nav-, strobe-, wing-, taxi-, landing lights)
- GoFlight GF-MCP Advanced Autopilot Module (Mode Control Panel-functies)
- GoFlight GF-166 VersatileRadio Panel (Radiofrequenties van Nav1-, Nav2-, Comms, ADF + standbys)
- GoFlight GF-T8 Toggle Switch Control Module (Batt, avionics, eng start1, eng start2, spoilers arm, spoilers, de-ice, run cut)
- GoFlight GF-P8 Pushbutton Control Module (ADF, XPNR, COM, Views, GPS, QNH, Standard pres.)
- GoFlight GF-LGT I – levator trim, landing gear switchh 3 greens, Flaps Up/Down.
- ButtKicker ( maakt trillingen tijdens het vliegen via de lage tonen)
- Headset ‘Plantronics’
- PC 1 met FS9, WideFS Server, IVAP, Teamspeak, TS Noise, PM Sounds, Active Sky, FSBuild
- PC 2 met IVAE, Flight Sim Commander
- PC3 met Jeppesen Charts, IVAE Map, Aerosoft Calculator
HET KAN NOG BETER !
Ondanks deze niet onaardige desktopsetup begon het desktopvliegen op de duur wat ééntonig te worden en de zoektocht naar nog meer realisme ging verder. De drang naar meer … en beter !
Tijdens een bezoek aan toen nog de Luchtvaarthobbyshop (nu de Aviation Megastore) in Aalsmeerderbrug, jaren geleden, kon ik daar de eerste desktopcockpit van FlyEngravity bewonderen. Prachtig om te zien maar onbereikbaar voor de modale flightsimmer. De complexe electronica en het prijskaartje …
Toch na dit bezoek is het vuurtje voor cockpitbuildig blijven smeulen.
Een aantal jaren later was het de beurt om een bezoek te brengen aan het FSWeekend te Lelystad. Deze jaarlijkse flightsimbeurs mag bij de grootste beurzen gerekend worden ter wereld. Diverse flightsimclubs en fabrikanten zijn er aanwezig met een ruime keuze aan allerhande hard- en software.
Tijdens dit bezoek op 07 november 2009 heb ik de beslissing genomen om van start te gaan met de bouw van een homecockpit.