Jump seat – Achterwand Capt
ONDERDELEN ACHTERWAND CAPT-ZIJDE
De achterwand (back wall) van de Capt heb ik samengesteld uit volgende onderdelen:
- Dome light met opbouwblokje achterwand;
- Circuit breaker panel P18-1 (Nav);
- Circuit breaker panel P18-2 (Inst & Comm);
- Circuit breaker panel P18-3 (Anti-Ice & Lighting);
- Head phone dummy panel;
- Uitbouw met behuizing voor bekerhouder en asbak;
- Bekerhouder en asbak;
- Spotje Grimes light;
- Zaklampen met houder;
- Dummy ‘observer/jump seat’ met kussens, kussenhouder en ‘safety belt’;
- Maphouder;
- Ampère-stickers CB’s;
- Decals met panelnummering en opschriften;
- Circuit breaker button caps;
- Nis met ‘upper rail window P2;
- Spotje ‘upper rail window P2.
In de B737-800, achter de Capt-seat, bevindt zich de jump seat . Een plaatsje om te zitten voor een toevallige cockpit-bezoeker of een vertrouwde medereiziger (flight attendant, inspector …).
Wegens plaatsgebrek kan ik geen jump seat plaatsen. Om de leegte en het realisme achter de Capt-seat op te vullen heb ik er een (dummy) opklapbare versie van gemaakt.
ONDERDELEN
De jump seat is samengesteld uit:
- frame waarin het zitkussen zit;
- zitkussen;
- rugkussen;
- hoofdkussen.
Frame
Het frame waarin het zitkussen zit heb ik gemaakt van dunne houten paneeltjes uit multiplex. Ik heb de vorm en openingen een beetje nagebootst zoals in de echte versie.
De houten paneeltjes heb ik rondom verstevigd met metalen latjes. Die zijn bevestigd met boutjes.
Aan het uiteinde van de houten paneeltjes (wandzijde) heb ik een L-profiel voorzien om het frame tegen de achterwand te schroeven.
Beide frames heb ik geschilderd in Boeinggrijs.
Deze zijframes heb ik vervolgens op een hoogte van 52 cm tegen de achterwand geschroefd. Dit op een breedte die iets meer is dan de breedte van het zitkussen.
Aan de onderzijde heb ik beide frames verbonden met een paar metalen L-profielen. Dit voor de stevigheid en om het kussen op zijn plaats te houden.
Het kussen kan er dan vanaf de bovenzijde ingeschoven worden.
Zit, rug en hoofdkussens
Voor de stevigheid en ook voor de bevestiging van de kussens heb ik eerst de vormen van de kussens uitgezaagd uit mdf-panelen (6 mm).
Voor het zitkussen zijn de afmetingen (L)43 cm (B)42 cm.
Voor het rugkussen zijn de afmetingen (L)62 cm (B)42 cm.
Voor het hoofdkussen zijn de afmetingen (L)20 cm (B)42 cm.
Op de houten mdf-panelen worden vervolgens Polymeerschuim gelijmd. De dikte van de schuimlaag en de mdf-paneeltjes voor het zitkussen bedraagt samen 9 cm.
Voor het rug- en hoofdkussen is dat 4 cm.
Nadien wordt het zitkussen volledig rondom gestoffeerd met zetelstof die overeenkomt met het zetelstof van een Boeing 737-seat.
Voor het rug- en het hoofdkussen is enkel de voorzijde en de zijkanten bekleed.
De echte OEM Boeing-zetelbekleding kan besteld worden bij http://www.omnaviainteriors.com/ (USA).
De bestelling van deze stof kan enkel gebeuren met een minimum afname van 4 yards (3,65 m). De prijs zou rond de $40 per yard zijn. De Boeing Partnr is 2041P/74.
Korter bij huis heb ik toevallig dezelfde stof gevonden en dat is bij West Trading in Nederland. Deze stoffering komt 97% overeen met de OEM-versie. Alleen de structuur van de echte stof is iets groffer en de kleur wijkt een heel klein beetje af. Bij West Trading kan je gewoon bestellen wat je nodig hebt, dus geen minimum afname.
West Trading levert wel niet aan particulieren. Je moet dus een stoffeerder onder de arm nemen om de stof te bestellen …
Artikelnr: VOLK15565
BEVESTIGING
De 2 frameonderdelen voor het zitkussen is tegen de achterwand geschroefd via de L-profielen van beide frames en dit op een hoogte van 52 cm van de cockpitvloer.
De bevestiging van het zitkussen is enkel het kussen tussen de 2 frames te schuiven.
Het rug- en het hoofdkussen zijn bevestigd met velcrostrips aan de achterzijde.
Als afwerking heb ik nog een veiligheidsriem bevestigd tussen het hoofd- en rugkussen. Hiervoor heb ik oude gespen gebruikt van een autogordel.