Dome light
Tegen de achterwand (rear bulkhead) van de cockpit vindt men links en rechts 2 lampen voor de binnenverlichting (Dome Lights).
Bijvoorbeeld bij het binnenkomen in de cockpit als het donker is of bij het geven van een briefing aan de andere piloot …
De linkse lamp heeft een wit half bolvormig omhulsel of lampenkap. De echte versie is uitgerust met 2 ‘bulbs’ waarvan een grote en een kleine ‘bulb’. De grote ‘bulb’ wordt gebruikt in normale omstandigheden. De kleine ‘bulb’ wordt enkel gebruikt wanneer het vliegtuig stroomverlies heeft en waarbij de ‘Emergency Lights’-schakelaar wordt aangezet of actief is.
De andere ‘Dome Light’ aan de rechterzijde bevindt zich boven de ‘jump seat’.
In normale omstandigheden worden de ‘Dome lights’ voorzien van stroom door de ‘Battery Bus’ (niet op de ‘Hot Batt Bus’) d.w.z. dat je eerst de ‘battery’-schakelaar eerst op ‘On’ moet zetten voor dat je de ‘Dome Lights’ kunt aanzetten.
Dit gebeurt via een 3-standen schakelaar op de Aft Overhead (Dim- Off – Bright). Beide ‘Dome Lights’ gaan gelijktijdig aan.
De ‘Dome Light’ die ik heb gebouwd is de linkse lamp met witte schelp.
Afmetingen van de echte ‘Dome Light’ :
- Lengte breedte = 81 x 81 mm
- Diameter wit glas = 70mm
- Hoogte wit glas = 19mm
- Hoogte van beugeltje waar witglas achter klemt = 5,4mm
- Totale hoogte = 19mm + 5,4mm + 1,9mm (dikte panel)
(Informatiebron : Michael G – Gallie)
ONDERDELEN
De ‘Dome Light’ heb ik in elkaar geknutseld met onderdelen die te vinden zijn in de meeste hobbyshops.
Deze ‘Dome Light’ is samengesteld uit volgende onderdelen :
* Inbouwspothouder;
* Ledlampje;
De ledspot met lamphouder heb ik gekocht in een lokale electroshop. De ledlamp (GU5.3 – MR16) is een gewone ledspot (12V, 6,3W >35W, dimbaar, 36°).
* Halve bolvormige schelp;
Deze transparante plastiek kogels worden verkocht in alle AVA-winkels in België. Men kan de kogel scheiden in 2 helften. Deze kogels worden gebruikt om iets op te bergen of voor de hobbywereld. Men kan deze kogels kopen in verschillende afmetingen.
Wat nauw aansluit met de afmetingen van de echte versie heb ik een kogel gekocht met een diameter van 80 mm. Deze afmeting van 80 mm is te nemen of te laten … 🙂 (ik ben afhankelijk van de kogels die beschikbaar zijn in de AVA-winkel).
De bolle ronding bij de originele ‘Dome Light’ is ook platter. Ook moeilijk te vinden …
* Grijze inlegpees voor vliegenramen (horren);
De grijze rubberen ‘worstjes’ worden gebruikt om de gaas in vliegenramen (horren) te klemmen . De diameter bedraagt 6,6 mm.
* Aluminium paneeltje met ronde uitsnede;
Het alu-paneeltje is gemaakt uit een restje van een aluminiumplaat van 2 mm dik. Dit paneeltje heeft een omtrek van 90 mm x 90 mm
* 4 schroefjes of boutjes voor de bevestiging.
Opm. De metalen borgring, zoals bij de echte ‘Dome Light’, hebben we weggelaten.
SAMENSTELLING
Op de plaats waar de Dome Light moet komen wordt er in de achterwand (rear bulkhead) een ronde opening gezaagd van een diameter van 60 mm.
In deze opening wordt de spothouder met ledlamp geplaatst. Via de achterzijde van de achterwand wordt de lamp met bijgeleverd kabeltje aangesloten aan een voeding van 12V. Dit via de Dome Light-schakelaar op de AFT Overhead.
Ik heb van de rand van de (witte) houder 1 à 2 mm moeten afvijlen. De houder moet in omtrek passen in de opening van de halve kogel.
Dan is het de beurt om de halfronde witte schelp te maken.
De doorzichtige plastieken kogel uit de AVA-winkel is samengesteld uit 2 helften die men kan scheiden. Eén van beide helften gaan we gebruiken als ‘lampenkapje’.
Het plastiek oogje om de bol op te hangen wordt voorzichtig verwijderd met een klein zaagje.
Dan wordt de buitenzijde volledig afgeplakt met tape en krantenpapier. Vervolgens wordt de binnenzijde geschilderd in een witte kleur. Ik heb daar een primer voor gebruikt met een goede hechting. Hierbij heb ik niets op voorhand geschuurd. Het verfwerk heb ik uitgevoerd met een spuitbus.
Na droging krijgt men aan de buitenzijde een mooi wit glanzend oppervlak.
Het volgend onderdeel is het maken van het aluminium plaatje. Eerst wordt er uit een overschotje of restje van een alupaneel een opening gedraaid van 80 mm. Dit werkje is uitgevoerd met een draaibank.
Opgepast! De diameter van beide helften van de plastieken kogel hebben verschillende afmetingen d.w.z. een rand voor de binnenzijde en een rand voor de buitenzijde zodat ze in elkaar kunnen klikken. Neem dus de juiste helft voor de juiste opening …
Nadien wordt een vierkant paneeltje gezaagd rond de ronde opening en dit met zijdes van 90 mm.
Op de vier hoeken wordt vervolgens 4 gaatjes geboord van 4 mm voor boutjes of schroeven voor de bevestiging van het paneeltje (met schelp).
Als afwerking van het metalen gedeelte worden de 4 hoekjes met een metaalvijl mooi afgerond.
Nadat het paneeltje is opgeschuurd en behandeld met een ontvetter volgt een laag primer met nadien een laklaag in Boeinggrijs (Satijnglans). Ook voor de boutjes of schroefjes natuurlijk.
Als we goed werk hebben geleverd zou de halve witte bol juist moeten passen in de ronde opening van het aluminium paneeltje zodat het witte kapje goed gespannen zit in de opening. Men kan de rand van het witte kapje voor alle zekerheid vastlijmen tegen de rand van het alu paneeltje.
Als laatste onderdeel is het de beurt een rubberen boord aan te brengen op de rand van de schelp en alu paneel. We gebruiken hiervoor een inlegpees die men ook gebruikt voor het vastklemmen van vliegengaas in vliegendeuren (horren).
We meten de omtrek van de witte schelp met de inlegpees en snijden deze af met 5 mm overschot.
Dan wordt de inlegpees met een scherp stanleymes in de lengte voorzichtig doormidden gesneden. Dit is precisiewerk om het midden van de pees aan te houden. De pees moet blijven liggen en niet gedraaid zijn! Opgepast! Gevaarlijk voor snijwonden!
De pees wordt aan de onderzijde voorzien van een dubbelzijdige plakband die goed plakt. Hiervoor heb ik dubbelzijdige plakband gebruikt van de Aldi.
Dan wordt de inlegpees rond het wit lampenkapje geplakt. Dit gebeurt zonder de inlegpees te rekken. Het gedeelte dat we teveel hebben wordt afgesneden.
De plaats waar de 2 uiteinden van de inlegpees mekaar raken heb ik voor alle veiligheid nog eens ‘vastgelast’ met een druppeltje secondelijm.
Er rest ons enkel nog het aluminium paneeltje met wit kapje tegen de achterwand te schroeven over het inbouwspotje heen dat we al voordien hadden gemonteerd. Onze ‘Dome Light’ is nu operationeel en klaar voor gebruik …
TEST
De lamp (6,3W) heb ik eerst aangesloten aan een pc-voeding (12V). Vervolgens heb ik de ‘Dome Light’ 3 uur laten branden. In het donker geeft deze lamp ruimschoots licht in de cockpit. De verflaag aan de binnenzijde laat dus voldoende licht door. Men kan eventueel nog het aantal Watt verhogen naar 8W.
Ik heb ook geen noemenswaardige problemen ondervonden betreft overhitting. Het plastiek omhulsel wordt een heel klein beetje warm en de verf aan de binnenzijde houdt goed stand (niet smelten of geurhinder).
In een later stadium zal deze ‘Dome Light’ worden ingebouwd in de achterwand en dit samen met de ‘Circuit Breakers’-panelen.
Eindelijk licht in de duisternis ……….. 🙂