B737-800
.
.
Met het ontwerpen van de Boeing 737 werd begonnen in november 1964. De 737 werd ontworpen als aanvulling op en opvolger van de grotere 707- en 727-jetliners en als vliegtuig voor de short-to-medium-range. Aanvankelijk werd uitgegaan van een toestel voor 60 tot 85 passagiers, maar omdat de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa dat onvoldoende vond, werd het aantal stoelen vergroot tot 100. Een groot aantal onderdelen was gebaseerd op die van de Boeing 727.
De Boeing 737 (type -100) maakte op 08 april 1967 zijn eerste vlucht, een 100-zits vliegtuig, dat een vliegbereik heeft van 1100 km.
Het toestel bleek zeer succesvol. Lufthansa was de eerste afnemer met 24 toestellen van het type Boeing 737-100. Niet veel later kwam Boeing met een betere versie, de Boeing 737-200 Advanced. De Boeing 737-200 werd vaker besteld dan de Boeing 737-100. Een Boeing 737-200 in all economy-class-uitvoering kon 129 passagiers vervoeren en had een iets groter vliegbereik dan de Boeing 737-100: 2200 km. Zo konden Europese chartermaatschappijen direct van het Europese vasteland naar de Canarische Eilanden vliegen. In 1980 begon Boeing met een nieuwe serie van de Boeing 737, als gevolg hiervan kon Boeing in midden 1985 met de productie van de Boeing 737-300, Boeing 737-400 en Boeing 737-500 beginnen.
In midden van de jaren negentig had Boeing weer een nieuwe serie 737 op de tekentafel liggen om in 1998 met de productie te beginnen,Boeing 737 Next Generation. Het werden de Boeing 737-600 (100-130 passagiers), Boeing 737-700 (110-149 passagiers), Boeing 737-800 (150-189 passagiers) en de Boeing 737-900 (150-189 passagiers). Boeing koos ervoor om de 900-uitvoering met hetzelfde aantal deuren (4 hoofduitgangen, 4 vleugel-uitgangen) als de 800-versie uit te voeren. Omdat veiligheidsvoorschriften bepalen dat alle passagiers in geval van nood binnen 90 seconden het vliegtuig moeten kunnen verlaten en de 800-versie met 189 passagiers al op het maximaal haalbare zat mag de 900 ondanks z’n verlengde romp niet meer passagiers dan de 800 vervoeren. De oplossing presenteerde Boeing door de 900ER te lanceren, een type dat twee extra deuren heeft en daarom meer passagiers kan vervoeren.
Van de Boeing 737-serie zijn ondertussen meer dan 5000 exemplaren gefabriceerd (het 5000e is afgeleverd aan Southwest Airlines op 13 februari 2006) en 6100 besteld (begin 2006). Elke 9 seconden stijgt er ergens ter wereld een Boeing 737 op.
.
KARAKTERISTIEKEN BOEING 737-800
.
CAPACITEIT (PASSAGIERS) : 186 stoelen
LENGTE : 39,5 m
SPANWIJDTE : 34,3 m
HOOGTE : 12,5 m
GEWICHT : 79 Ton
KRUISSNELHEID : Mach 0.79 (ongeveer 900 Km/hr)
MAX. SNELHEID : Mach 0,82
MAX. RADIUS : 5665 Km
CAPACITEIT KEROSENE : 26000 Liter
.
.
Boeing Flight Crew Training Manual
(Niet meer beschikbaar wegens copyright)
View / Download Ryanair 737-8AS Flight Crew Operations Manual
(Niet meer beschikbaar wegens copyright)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
SMARTCOCKPIT
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Deze uitgebreide FMC USER’S GUIDE B737 van de Smiths Industries FMC door Captain Bill Bulfer is gemaakt op Jeppesen size en telt 280 bladzijden.
Deze FMC User’s Guide B737 is een combinatie voor alle 737-modellen (300-400-500-600-700-800-900-BBJ) en bevat ook de uitleg van de versie 10 die geïnstalleerd is in de Next Generation 737′s.
De manual beschrijft ook de IRU’s, gebruik Cost Index, Cruise Performance en VNAV Descent. Er zijn diverse tekeningen in opgenomen en afbeeldingen van verschillende CDU Displays.
Ook een hele reeks FMC/CDU-technieken komen aan bod.
Dus boeiende lectuur wanneer je voor de TV zit …
.
.
LIJST MET DE VERSCHILLENDE VERSIES B737-800
VIDEO’S B737-800
🙂